حذف جایزه باربد به دلیل مسائل غیرمالی

  • توسط WentWorthMiller
  • ۵ سال قبل
  • ۰
سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر

به گزارش سه گوش، دومین نشست رسانه ای  دست اندرکاران برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر روز دوشنبه پانزدهم بهمن با حضور شاهین فرهت دبیر هنری، شهرام صارمی دبیر اجرایی، علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و امیر بهاری مدیر روابط عمومی جشنواره و نمایندگان رسانه های خبری در تالار وحدت تهران برگزار شد.

شاهین فرهت دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در ابتدای این نشست خبری گفت: فکر می کنم تمامی کارهای مربوط به جشنواره به خوبی انجام شده و هم اکنون گروه و هنرمندان مختلف در حال تمرین برای اجرای نهایی آثارشان هستند. من فکر می کنم تمامی برنامه های ما به خوبی پیش رفته و ما امسال شاهد برگزاری یک جشنواره با کیفیت خواهیم بود.

وی با اشاره به نحوه انتخاب گروه ها توسط هیات انتخاب و نحوه گزینش آنها توضیح داد: ما امسال در هیات انتخاب از هر ژانری متخصص داشتیم البته با توجه به اینکه تم اصلی جشنواره اجرای آثار آهنگسازان ایرانی بود ما تمرکز خود را روی این نقطه معطوف کردیم. ما در این دوره از جشنواره شاهد حضور هنرمندانی هستیم که برای اولین بار در جشنواره حضور پیدا کرده اند و این موضوع می تواند به عنوان یکی از نکات مثبت جشنواره مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که من از نحوه انتخاب هیات انتخاب هم بسیار راضی ام.

علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی هم در این نشست توضیح داد: ما به جز بخش موسیقی پاپ که یک سری شاخصه های دیگر برای انتخاب لحاظ شد، همه آثار و گروه ها را از سوی هیات انتخاب در جدول جشنواره گنجاندیم. به عبارتی حتی یک نفر از هنرمندان شرکت کننده بدون انتخاب هیات انتخاب به جشنواره وارد نشده است.

در ادامه این نشست شاهین فرهت درباره حذف جایزه باربد توضیح داد: من به این دلیل وارد جشنواره سی و چهارم شدم که بتوانیم آثار آهنگسازان ایرانی را اجرا کنیم، ضمن اینکه شما بدانید هر جشنواره ای می تواند کاری را انجام  می تواند انجام ندهد. جشنواره اصولا با رویدادهای دیگر فرق داشته باشد. راستش را بخواهید اصلا من در جریان جایزه باربد نبودم که بخواهم درباره آن تصمیم گیری کنم. حالا نمی دانم چرا اجازه ندادند جایزه باربد وجود داشته باشد.

ترابی نیز در این باره اظهار کرد: هیچ وقت به جهت مسائل مالی جایزه باربد حذف نشده است، ضمن اینکه ما در حوزه موسیقی استانداردهایی در سطح دنیا داریم که اصلا موضوع رقابت در آن وجود ندارد. ضمن اینکه اصلا قرار نیست وزارت ارشاد در قامت دولت به رقابت بخش خصوصی بیاید و جشنواره را رقابتی کند. وقتی بخش خصوصی به درستی می تواند موضوع رقابت را داشته باشد این درست نیست که بخش رقابتی در جشنواره حضور داشته باشد.

از دست نده:  معرفی آهنگسازان سی و هفتمین دوره جشنوراه فیلم فجر و آثارشان

شهرام صارمی دبیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر درباره فقدان حضور گروه های ویژه موسیقی بانوان گفت: چند گروه موسیقی بانوان برای حضور در جشنواره طبق فراخوان اعلام آمادگی کرده بودند که متاسفانه از سوی هیات انتخاب مورد پذیرش قرار نگرفتند.

وی درباره کیفیت جدول این دوره از جشنواره هم توضیح داد: درباره اجراهای جشنواره باید بگویم که حدود ۸۴ برنامه داریم که اصلا عدد مقدسی نیست که ما بخواهیم برای آن ادعایی داشته باشیم اما شما بدانید ما برای حضور هنرمندان مطرح برای حضور در جشنواره با بهترین هنرمندان وارد مذاکره شدیم که متاسفانه تعدادی از آنها قبول نکردند در جشنواره حضور داشته باشند.

تمام اجراهای جشنواره نمی تواند بر اساس فراخوان تنظیم شود زیرا بسیاری از اجراها هستند که اگر فکر کنید اینها با فراخوان می آیند بسیار موضوع اشتباهی است

صارمی درباره دعوت ستاد جشنواره برای حضور هنرمندان به صورت دعوتی و خارج از فراخوان گفت: تمام اجراهای جشنواره نمی تواند بر اساس فراخوان تنظیم شود زیرا بسیاری از اجراها هستند که اگر فکر کنید اینها با فراخوان می آیند بسیار موضوع اشتباهی است اما بدانید دوستانی که بدون در نظر گرفتن فراخوان در جشنواره حاضر شدند بر اساس تصمیم جمعی شورای انتخاب آثار انجام گرفته است.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر فقدان بخش رقابتی در جشنواره سی و چهارم بیان کرد: جشنواره های دوره قبل به ویژه در سه دوره پیشین اصلا آیین نامه ای نداشت و امروز خیلی خوشحالم که جشنواره دارای یک آیین نامه شد. البته در آیین نامه جشنواره هیچ اشاره ای به موضوع جایزه نشده است و من تعجب می کنم که چطور در دوره های قبل این حساسیت برای فقدان بخش رقابتی وجود نداشت. من در حال حاضر کاری به درست یا غلط برگزار شدن دوره های پیشین ندارم اما به این نکته اشاره می کنم که در سال جاری جشنواره دارای آیین نامه ای شده که همه موظفند بر اساس آیین نامه جشنواره را برگزار کنند.

از دست نده:  دانلود قطعه عاشقانه «نامه‌ها» از وحید تاج

وی به موضوع فقدان تبلیغات شهری مناسب برای برگزاری این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: متاسفانه سازمانی که مسئول این قضیه بود مشخصا اعلام کرده به دلیل ایام خاص از تبلیغات میدانی معذور است. طرح‌های گرافیکی از قبل آماده شده و ما در حال رایزنی برای تبلیغات شهری هستیم.

ترابی درباره معیارهای بخش موسیقی پاپ جشنواره توضیح داد: بخش موسیقی پاپ امسال بخش مردمی جشنواره موسیقی فجر است که توانسته مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد. ما غیر از این فاکتور و اولویت حضور خوانندگان در ایران، حساسیت دیگری برای برگزاری این بخش نداشتیم.

درباره اینکه در دوره های گذشته تسویه حساب های مالی صورت نگرفته من به شما قول می دهم که همه دستمزدهای سه دوره گذشته به طور کامل پرداخت شده است

وی درباره نحوه حضور گروه های موسیقی پاپ در این دوره جشنواره و شائبه های انتخاب این بخش از جمله تحت فشار دادن دفتر موسیقی و دستمزدهای کم آنها در جشنواره گفت: درباره اینکه در دوره های گذشته تسویه حساب های مالی صورت نگرفته من به شما قول می دهم که همه دستمزدهای سه دوره گذشته به طور کامل پرداخت شده است. درباره فشاری که دفتر موسیقی برای شرکت گروه های پاپ مطرح می شود باید بگویم که اصلا چنین نبوده و گرچه ما در حوزه دستمزدها رقم های کمتری را به گروه های این بخش می دهیم اما به طور حتم هیچ گونه فشاری از سوی ستاد برگزاری جشنواره و دفتر موسیقی وزارت ارشاد به گروه ها اعمال نشده است.

صارمی درباره نحوه انتخاب سامانه های فروش بلیت جشنواره بیان کرد: ما نمی توانستیم به طور کامل از یک سایت برای فروش بلیت ها استفاده کنیم. از این روز با ۲ سامانه ۳۶۷۰ و ایران کنسرت به تفاهم رسیدیم که کار فروش بلیت اینترنتی جشنواره را به عهده بگیرند. درباره انتخاب نشدن سایت «تیوال» هم باید بگویم که این سامانه درگیر جشنواره تئاتر فجر است پس ما نمی توانیم در جایی متمرکز باشیم که درگیر رویداد مهم دیگری چون جشنواره تئاتر فجر است. از این رو با تصمیم ستاد برگزاری جشنواره ۲ سامانه ای که به آن اشاره شد به فروش بلیت اقدام کرده اند.

علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران در حوزه آیین نامه جشنواره موسیقی فجر عنوان کرد: شما مطمئن باشید روند تدوین آیین نامه کاملا دموکراتیک بوده است. این را هم بدانید در زمانی که بنده در دفتر موسیقی وزارت ارشاد حضور نداشتم فراخوانی از سوی مدیریت این مجموعه از طریق رسانه ها منتشر شد که در آن از هنرمندان خواسته شده بود تا پیشنهادات خود را درباره آیین نامه اعلام کنند اما متاسفانه استقبال چندانی از این موضوع نشد. پس از این بود که ما تصمیم گرفتیم با حضور یک شورا کار تدوین آیین نامه را که قبلا قرار بود به صورت اساسنامه تدوین شود، آغاز کنیم. حتی در زمانی که من در سمت مشاوره مطالعات معاونت هنری وزارت ارشاد بودم این آیین نامه بارها و بارها مورد مطالعه و سنجش قرار گرفت و در نهایت توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد. نکته مهم دیگری که می توانم به آن اشاره کنم یک بند از آیین نامه است که در آن عنوان شده آیین نامه بعد از ۲ سال قابل بازنگری است پس مطمئن باشید مبنای تدوین آیین نامه به هیچ عنوان سلیقه ای نبوده زیرا باید برای تدوین آن فکر زیادی می کردیم.

از دست نده:  فیلم دونده پوستر سی‌ و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر شد

شهرام صارمی هم در بخش دیگری از این نشست رسانه ای با اشاره به برنامه های ستاد جشنواره برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: اجرای شادیانه های موسیقی اقوام ایران به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سالن حوزه هنری، برگزاری یک نشست پژوهشی با موضوع چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به مدیریت رضا مهدوی و میزبانی رادیو گفت و گو، اجرای قطعات انقلابی به خوانندگی اسفندیار قره باغی توسط ارکستر ملی، اجرای چند قطعه ملی میهنی با همراهی گروه «همنوازان سایه» و برگزاری جشنواره موسیقی فجر استانی در هفت استان از جمله برنامه هایی است که برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تدارک دیده شده است.

شاهین فرهت دبیر هنری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر نیز در بخش پایانی صحبت های خود تصریح کرد: من ۴۰ سال در دانشگاه تهران درس دادم تا الان، از ۱۹ سالگی در هنرستان درس می‌دادم. در حال حاضر سولیست‌ها و ارکسترهای ما دوست دارند بیشتر آثار آهنگسازان جهانی را اجرا کنند، این در حالی است که ما از چهار نسل آهنگسازی در تاریخ موسیقی ایران ما در جشنواره نمونه داریم.

منبع: خبرگزاری مهر

امتیاز دهید
  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

داغ‌ترین بحث‌ها

تازه های بازی

جدیدترین مطالب فیلم و سریال

ترسناک‌ترین‌ها