• خانه
  • >
  • سینما
  • >
  • باکس آفیس: کاپیتان مارول – Captain Marvel یک میلیاردی می‌شود

باکس آفیس: کاپیتان مارول – Captain Marvel یک میلیاردی می‌شود

  • توسط WentWorthMiller
  • ۵ سال قبل
  • ۰

گزارش باکس آفیس این هفته را با فیلم کاپیتان مارول – Captain Marvel شروع می‌کنیم که همچنان در آخرهفته‌ی دومش به عملکرد شگفت‌انگیزش ادامه داد و به دستاوردهای جدیدی رسید. جدیدترین فیلم دنیای سینمایی مارول ۶۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در آمریکای شمالی فروخت که به‌معنی ۵۵ درصد افت فروش نسبت به افتتاحیه‌ی ۱۵۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلاری‌اش است. راستش را بخواهید این رقم، نتیجه‌ی عمیقا کسالت‌باری است؛ چرا که نه با چنان رقمِ فوق‌العاده خوبی طرفیم که بتوانیم درباره‌ی تمام پتانسیل‌های فیلم صحبت کنیم و نه با چنان رقمِ فوق‌العاده ضعیفی طرفیم تا بتوانیم درباره‌ی سقوط آزادِ فیلم بعد از افتتاحیه‌ی قدرتمندش حرف بزنیم؛ بنابراین این آخرهفته خودمان را در نقطه‌ی بلاتکلیفی در بین این دو پیدا کرده‌ایم. از این نظر، وضعیتِ «کاپیتان مارول» در حال حاضر کم و بیش شبیه به فیلم‌های «هانگر گیمز» و اکثر فیلم‌های مارول از جمله «نگهبانان کهکشان»، «نگهبانان کهکشان ۲»، «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان»، «انت‌من»، «ثور: دنیای تاریک» و غیره است. البته که وقتی داریم با چنین اعدادِ بزرگی حرف می‌زنیم، نتیجه‌های کسالت‌بار الزاما معنی بدی ندارد. «کاپیتان مارول» بعد از ۱۰ روزی که از اکرانش گذشته، ۲۶۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در گیشه‌ی خانگی فروخته‌ است؛ رقمی که آن را بدون احتساب نرخ تورم، بالاتر از مجموعِ درآمد نهایی «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲» (۲۰۲ میلیون دلار)، «بتمن آغاز می‌کند» (۲۰۵ میلیون دلار)، «سوپرمن بازمی‌گردد» (۲۰۶ میلیون دلار)، «ثور: دنیای تاریک» (۲۰۶ میلیون دلار)، «ونوم» (۲۱۲ میلیون دلار)، «سولو» (۲۱۴ میلیون دلار)، «انت‌من و وسپ» (۲۱۵ میلیون دلار)، «جاستیس لیگ» (۲۲۹ میلیون دلار)، «دکتر استرنج» (۲۳۲ میلیون دلار)، «افراد ایکس: روزهای گذشته‌ی آینده» (۲۳۳ میلیون دلار)، «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» (۲۶۲ میلیون دلار) و «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» (۲۵۹ میلیون دلار) قرار می‌دهد. در حال حاضر به نظر می‌رسد که پیش‌درآمدِ «اونجرز: پایان بازی» (Avengers: Endgame) می‌تواند از مرزِ ۴۰۰ میلیون دلار فروش خانگی عبور کند.

کاپیتان مارول - Captain Marvelاما این فیلم برای رسیدن به چنین دستاوردی باید از اینجا به بعد دوامی شبیه به «کاپیتان آمریکا: اولین انتقام‌جو» و «دکتر استرنج» داشته باشد. عملکردی شبیه به «هانگر گیمز» یا «انت‌من و وسپ»، آن را به ۴۳۶ میلیون دلار فروشِ خانگی می‌رساند و اگر از اینجا به بعد شبیه به «نگهبانان کهکشان ۲» ظاهر شود، فروشِ نهایی ۴۱۸ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود. درنهایت در چند هفته‌ی آینده مشخص می‌شود که آیا «کاپیتان مارول» اکرانش را نزدیک به «مرد آهنی ۳» (۴۰۹ میلیون دلار) تمام می‌کند یا «اونجرز: دوران اولتران» (۴۵۹ میلیون دلار). با اینکه «کاپیتان مارول» در آخرهفته‌ی دومش شدیدتر از برخی از بازسازی‌های لایو اکشنِ انیمیشن‌های دیزنی سقوط کرده، اما هنوز در بین فیلم‌های کامیک‌بوکی/ابرقهرمانی بزرگ، در محدوده‌ی امن قرار دارد. ناگفته نماند که «کاپیتان مارول» در جریان سه هفته‌ی آینده باید با «ما» (Us)، محصول یونیورسال، «دامبو» (Dambo)، محصول خود والت دیزنی، «قبرستان حیوانات خانگی» (Pet Semetery)، محصولِ پارامونت و «شزم» (Shazam)، محصول برادران وارنر دست به یقه شود و آن‌ها رقبای سرسختی برای کارول دنورز از آب در خواهند آمد. بااین‌حال، «کاپیتان مارول» با کسب ۳۲۵ میلیون دلار در خانه تا آخرهفته‌ی آینده و عبور از مرز یک میلیارد دلار فروشِ جهانی، قبل از محاصره شدن توسط رقبایش به چنان موفقیتِ بزرگی تبدیل شده که دیگر مهم نیست آن‌ها چقدر روی فروشش تأثیرگذار خواهند بود. اگر «کاپیتان مارول» بتواند یک میلیاردی شود، به اولین فیلم لایو اکشنِ یک میلیاردی سینما با یک کارگردانِ زن و پشت‌سر «فروزن» (Frozen)، به کارگردانی جنیفر لی و کریس باک، در جایگاه دوم پُرفروش‌ترین فیلم‌های سینما که حداقل یک کارگردان زن داشته‌اند تبدیل می‌شود. «فروزن ۲» احتمالا به سومین فیلم این باشگاه تبدیل می‌شود و «واندر وومن ۱۹۸۴» (Wonder Woman 1984) به کارگردانی پتی جنکینز هم برای تبدیل شدن به اولین فیلم یک میلیاردی سینما توسط یک فیلمسازِ زن تنها، سراسیمه و هیجان‌زده به نظر می‌رسد. حالا که حرفش شد بگذارید بگویم که «کاپیتان مارول» همین الانش بالاتر از «ماما میا» (۶۰۹ میلیون دلار) و پایین‌تر از «واندر وومن» (۸۲۱ میلیون دلار) و «فروزن» (یک میلیارد و ۲۷۶ میلیون دلار)، در جایگاه سوم پُرفروش‌ترین فیلم‌های کارگردانی‌شده توسط زنان قرار می‌گیرد.

این فیلم این آخرهفته از مرزِ ۷۶۰ میلیون دلار فروشِ جهانی عبور کرد و «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» (۷۱۴ میلیون دلار)، چهار فیلم اولِ «گرگ و میش»، اولین، سومین و چهارمین فیلم «هانگر گیمز»، «مالفیسنت» (۷۴۸ میلیون دلار)، «مرد پولادین» (۶۶۸ میلیون دلار)، «جاستیس لیگ» (۶۵۹ میلیون دلار) و «جوخه‌ی انتحار» (۷۴۵ میلیون دلار) را پشت سر گذاشت. مهم‌تر از همه اینکه «کاپیتان مارول» تا حالا ۵۰۰ میلیون دلار از کشورهای حارجی کسب کرده که فقط ۱۲۵ میلیون دلارش متعلق به بازارِ چین است. این موضوع یک بار دیگر تصورِ غلطِ مردم درباره‌ی اینکه فیلم‌هایی با شخصیت‌های اصلی زن در کشورهای خارجی مورد استقبالِ کافی قرار نمی‌گیرند را نقض می‌کند. با اینکه عده‌ای فریاد می‌زدند که درآمدِ ۴۰۸ میلیون دلاری خارجی «واندر وومن» و درآمدِ ۶۴۵ میلیون دلاری خارجی «بلک پنتر» نشان می‌دهند که خارجی‌ها، مخصوصا چینی‌ها عقب‌افتاده‌تر از شهروندانِ آمریکای شمالی هستند، اما این اعداد این‌طور نشان نمی‌دادند. فروشِ یک فیلم در گیشه‌ی خارجی در حد انتظارات، فقط به خاطر اینکه همان فیلم در آمریکای شمالی فراتر از انتظارات ظاهر شده، به معنای جنسیت‌گرایی غیرآمریکایی‌ها نیست. اینکه «بلک پنتر» به ۷۰۰ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا کرد به این معنا نیست که حتما باید ۲ میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار در دنیا می‌فروخت تا این‌طور به نظر نرسد که خارجی‌ها به خاطر سیاه‌پوست‌بودنِ شخصیت اصلی‌اش، نادیده‌اش گرفته‌اند. همچنین فیلم‌هایی مثل «رزیدنت ایول: آخرین فصل» (۳۱۲ میلیون دلار)، «سه ایکس: بازگشت زندر کیج» (۳۸۵ میلیون دلار)، «آلیتا: فرشته جنگ» (۳۹۵ میلیون دلار و اندی)، «کوکو» (۸۰۷ میلیون دلار) و «توم ریدر» (۲۷۵ میلیون دلار) بارها و بارها ثابت کرده‌اند که مخاطبانِ غیرآمریکایی، مخصوصا مخاطبان چینی از بلاک‌باسترهایی که شامل بازیگرانِ اصلی زنِ سفیدپوست یا رنگین‌پوست می‌شوند روی برنمی‌گردانند. حتی کتاب سبز (Green Book) هم تا حالا ۲۷۵ میلیون دلار در دنیا فروخته که فروشِ خارجی ۱۹۲ میلیون دلاری‌اش با اختلاف، بهتر از درآمد خانگی ۸۳ میلیون دلاری‌اش است. بالاخره همین چین بود که باعث شد «انت‌من و وسپ» به فراتر از ۶۰۰ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کند. خلاصه «کاپیتان مارول» با یک میلیاردی شدن، «زمین سرگردان» (The Wandering Earth) با ۶۹۲ میلیون دلار فروشِ جهانی را پشت سر خواهد گذاشت تا حداقل تا قبل از «اونجرز: بازی پایانی»، برای مدتی خودش را در جایگاه پُرفروش‌ترین فیلم گیشه‌ی جهانی ببیند.

«کاپیتان مارول» اما این هفته در آخرین بازار باقی‌مانده‌اش یعنی ژاپن هم روی پرده رفت و ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به‌عنوان افتتاحیه کسب کرد که بهترین افتتاحیه‌ی یک فیلم مستقل در دنیای سینمایی مارول حساب می‌شود. ژاپن هیچ‌وقت بازار بزرگی برای مارول نبوده است، اما این رقم، شروع قدرتمندی برای این فیلم است که ۳۹ درصد بهتر از افتتاحیه‌ی «بلک پنتر» و ۹ درصد بهتر از «دکتر استرنج» در این بازار است. همچنین «کاپیتان مارول» ۸۰۰ هزار دلار هم از اکران در ۳۰ سینمای آیمکس به دست آورد که با پشت سر گذاشتن «بتمن علیه سوپرمن»، بزرگ‌ترین درآمد سینماهای آیمکس تاریخ ماه مارس در این کشور حساب می‌شود. مجموعِ درآمد «کاپیتان مارول» از سینماهای آیمکس در آخرهفته‌ی دومش ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بود که آن را در جایگاه دوم بهترین درآمدهای آیمکس آخرهفته‌ی دوم قرار می‌دهد. در حالی درآمد آیمکس این فیلم در بازار چین ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار است که درآمد خارجی‌اش ۳۳ و نیم میلیون دلار و درآمد جهانی‌اش ۵۶ میلیون دلار است. «کاپیتان مارول» در آخرهفته‌ی دومش در چین به رده‌ی دوم سقوط کرد و جایگاه اول را به فیلم تایوانی «بیشتر از آبی» (More than Blue) باخت. با این وجود، «کاپیتان مارول» کماکان پشت سر «اونجرز: جنگ اینفینیتی»، «اونجرز: دوران اولتران» و «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی»، جزو پُرفروش‌ترین فیلم‌های مارول در چین قرار می‌گیرد؛ افت فروش «کاپیتان مارول» در آخرهفته‌ی دومش در چین ۷۳ میلیون دلار بوده که برابر با افت فروش هفته‌ی دوم «جنگ اینفینیتی» است؛ بنابراین اگر «کاپیتان مارول» با همین فرمان ادامه بدهد، می‌تواند به چیزی حدود ۱۵۰ میلیون دلار فروش نهایی در این بازار دست پیدا کند. یک میلیاردی شدن «کاپیتان مارول» شاید در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش با قاطعیت قابل‌پیش‌بینی نبود، اما حالا بیش از اینکه مسئله‌ی «اگر بتواند» باشد، مسئله‌ی «حتما خواهد توانست» است. اگرچه قانون می‌گوید که وقتی فیلمی با ۴۵۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار افتتاحیه‌ی جهانی شروع به کار می‌کند، سرنوشتِ یک میلیاردی‌اش تضمین شده است، اما همزمان ما فیلم‌هایی مثل «بتمن علیه سوپرمن» را هم داریم که با وجود آغازِ اکرانش با ۱۶۶ میلیون دلار افتتاحیه‌ی خانگی و ۴۲۲ و نیم میلیون دلار افتتاحیه‌ی جهانی، با افت فروش مواجه شد و با کسب ۳۳۰ میلیون دلار در خانه و ۸۷۳ میلیون دلار در دنیا به پایانِ کارش رسید.

از دست نده:  شروع طوفانی فیلم کاپیتان مارول - Captain Marvel در هفته دوم اکران

فیلم کاپیتان مارول - Captain Marvel

بااین‌حال، شانسِ «کاپیتان مارول» از همان ابتدا هم برای یک میلیاردی شدن خیلی بالا بود. ناسلامتی حتی «هری پاتر و شاهزاده‌ی دورگه» (فرانچایزی که در پایان به فرانچایزی مخصوص طرفداران تبدیل شده بود)، در حالی کارش را با ۳۹۴ میلیون دلار افتتاحیه‌ی جهانی شروع کرد، که درنهایت به ۹۳۴ میلیون دلار فروش نهایی رسید. اگر «کاپیتان مارول» هم دوامی شبیه به «شاهزاده‌ی دورگه» داشته باشد، فروشِ نهایی یک میلیارد و ۸۲ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود. حالا که «کاپیتان مارول» در دومین آخرهفته‌اش، ۱۸۹ میلیون دلار فروخته، با قطعیتِ کامل می‌توان گفت که این فیلم قرار است به سی و هشتمین فیلم یک میلیاردی باکس آفیسِ جهانی تبدیل شود. حتی اگر این فیلم با افت شدیدی در چین مواجه شود، باز تغییری در سرنوشتِ میلیاردی‌اش ایجاد نخواهد نشد. در صورتی که «کاپیتان مارول» هفته‌ی آینده در برخورد با «ما»ی جوردن پیل با افت فروشِ غیرمنتظره‌ای مواجه نشود، فروشِ ۳۸ میلیونی‌اش پیش‌بینی می‌شود که به‌معنی درآمدِ ۱۷ روزه‌ی ۳۳۵ میلیون دلاری‌اش خواهد بود؛ رقمی که آن را بالاتر از «نگهبانان کهکشان» (۳۳۳ میلیون دلار)، «آکوامن» (۳۳۴ میلیون دلار)، «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» (۳۳۴ میلیون دلار) و «مرد عنکبوتی ۳» (۳۳۶ میلیون دلار) قرار می‌دهد. اگر اتفاقِ غیرمنتظره‌ای نیافتد، «کاپیتان مارول» حداقل باید «ددپول» (۳۶۳ میلیون دلار) را پشت سر بگذارد تا به چهارمین فیلم ابرقهرمانی اورجین استوری سینما پشت سر «مرد عنکبوتی» (۴۰۳ میلیون دلار)، «واندر وومن» (۴۱۲ و نیم میلیون دلار) و «بلک پنتر» (۷۰۰ میلیون دلار) تبدیل شود. «کاپیتان مارول» با رسیدن به هر چیزی فراتر از «آکوآمن»، پشت سر «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار)، «مرد آهنی ۳» (یک میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار)، «بلک پنتر» (یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار)، «اونجرز: دوران اولتران» (یک میلیارد و ۴۰۵ میلیون دلار)، «اونجرز» (یک میلیارد و ۵۱۹ میلیون دلار) و «اونجرز: جنگ اینفینیتی» (۲ میلیارد و ۴۸ میلیون دلار)، در جایگاه ششم پُرفروش‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی دنیا قرار ‌می‌گیرد. اینکه مارول موفق شد یک مجموعه جدید با کاراکتری که بین طرفداران هاردکورِ مارول شناخته شده است و قدرت‌های پیچیده‌ای دارد و قبلا در دنیای سینمایی مارول معرفی نشده بود را به یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌هایشان تبدیل کنند واقعا شگفت‌انگیز است. «کاپیتان مارول» در حالی برخلاف انتظارات به یک «انت‌من» و «دکتر استرنج» دیگر تبدیل نشد، که قرار است عملکردی فراتر از «سرباز زمستان»، «نگهبانان کهکشان ۲» و «ثور: رگناروک» داشته باشد. اگر مارول بتواند چنین عملکردی را با آی‌پی‌های نه چندان شناخته‌شده‌‌اش تکرار کند یا حداقل کاری کند که درآمد ۶۷۷ میلیون دلاری‌شان مثل «دکتر استرنج» به استانداردشان تبدیل شود، آن وقت هیچ مشکلی در دورانِ پس از «اونجرز: بازی پایانی» نخواهند داشت.

انیمیشن واندر پارک - Wonder Parkاما از «کاپیتان مارول» که بگذریم، به تازه‌اکران‌های این هفته می‌رسیم که قبل از از راه رسیدن «ما»ی جوردن پیل از جمعه‌ی هفته‌ی آینده، حکم یک هوای تازه‌ را دارد. اولین تازه‌اکران این آخرهفته «واندر پارک» (Wonder Park)، محصول پارامونت بود که به فقط ۱۶ میلیون دلار به‌عنوان افتتاحیه دست پیدا کرد و اگرچه به پُرفروش‌ترین تازه‌اکران این هفته تبدیل شد، اما این از آن دستاوردهایی است که باتوجه‌به رقمِ اندکش، دلیلی برای جشن گرفتن نیست. این انیمیشن که با نقدهای بسیار ضیعفی مواجه شده است، حکم تلاشِ پارامونت برای اثبات کردنِ خودشان در فضای انیمیشن بعد از جدایی دریم‌ورکس از آن‌ها و برگشتن پیش فاکس در سال ۲۰۱۲ را داشت؛ «رنگو» (Rango) متعلق به هشت سال پیش بود و «حماسه» (Epic) هم تقریبا شش سال پیش اکران شده بود. خلاصه، «واندر پارک» که با ۱۰۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، حالا باید خیلی خیلی خوش‌شانس باشد تا به ۶۰ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا کند که البته در صورتی که فیلم عملکردِ بهتری در کشورهای خارجی داشته باشد، چندان افتضاح نیست. این فیلم از اکران در ۱۳ درصد از بازارهای خارجی‌اش، ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار کسب کرد. این یعنی افتتاحیه‌ی خارجی کامل این فیلم چیزی حدود ۳۳ میلیون دلار خواهد بود که آن را به ۴۹ میلیون دلار افتتاحیه‌ی جهانی می‌رساند. حتی اگر این فیلم بتواند ۳/۵ برابر افتتاحیه‌اش هم بفروشد، می‌تواند به مجموعِ ۱۷۲ میلیون دلار برسد که چندان رقم خوبی برای انیمیشنی با ۱۰۰ میلیون دلار بودجه نیست.

دومین تازه‌اکران این آخرهفته اما «پنج فوت فاصله» (Five Feet Apart)، محصول لاینزگیت و سی‌بی‌اِس است که ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش به دست آورد و به این ترتیب بودجه‌اش را در جریان سه روز اولِ اکرانش، دو برابر کرد. این ملودرامِ رومانتیک عملکردِ بهتری نسبت به تحلیلگرانی که افتتاحیه‌ی ۱۰ میلیون دلاری‌اش را پیش‌بینی می‌کردند است و افتتاحیه‌ی بهتری را نسبت به «همه‌چیز، همه‌چیز» (۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار)، «با عشق، سایمون» (۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار)، «مرز هفده سالگی» (۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار) و «داف» (۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار) تجربه کرده است. «پنج فوت فاصله» که با ۷ میلیون بودجه ساخته شده و ۱۲ میلیون دلار هم خرجِ مارکتینگش شده است، به موفقیتِ جمع و جورِ خوبی برای تمام سرمایه‌گذارانش تبدیل خواهد شد. این فیلم که امتیازِ A مثبت را از تماشاگرانِ افتتاحیه‌اش به دست آورد، ۷۱ درصد از تماشاگرانش، خانم بوده‌اند و ۴۹ درصدشان هم زیر ۲۵ سال، سن داشته‌اند. اگر این فیلم عملکردی شبیه به «همه‌چیز، همه‌چیز» یا «داف» داشته باشد، درآمدِ نهایی ۳۸ تا ۴۱ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود.]

همچنین استودیوهای لاینزگیت و پنتلیون، فیلم «نو منچز فریدا ۲» (No Manches Frida 2) را در ۴۷۲ سینما روی پرده فرستادند و ۳ میلیون و ۸۹۴ هزار دلار کسب کردند. این فیلم که دنباله‌ی فیلم موفقِ «نو منچز فریدا» از سال ۲۰۱۶ است، به میانگین سینما به سینمای خیلی خوب ۸ هزار و ۲۵۰ دلار و افتتاحیه‌ای بهتر از افتتاحیه‌ی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری قسمت اول دست پیدا کرد. قسمت اول درنهایت به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار فروش خانگی دست پیدا کرد و اگر قسمت دوم هم عملکردی شبیه به آن داشته باشد، درآمدِ ۱۲ و نیم میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود که حکم یک موفقیت را برای تهیه‌کنندگانش خواهد داشت. اما متاسفانه آخرین تازه‌اکران این هفته و یکی از موردانتظارترین فیلم‌های علمی-تخیلی ۲۰۱۸، با استقابلِ غم‌انگیزی مواجه شد؛ «حکومت اسارت» (Captive State) به کارگردانی روپرت وایِت، کارگردانِ «طلوعِ سیاره‌ی میمون‌ها» که درباره‌ی زندگی کردن انسان‌ها تحت حکومتِ بیگانگانِ فضایی است، فقط ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار در جریانِ آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش دست پیدا کرد. این رقم افتضاحی برای این فیلمِ کنجکاوی‌برانگیز است، اما برای فیلمی که با نقدهای ضعیف منتقدان مواجه شده و امتیاز C منفی را از تماشاگرانش دریافت کرده چندان غیرمنتظره هم نیست و به این ترتیب این فیلم ۲۵ میلیون دلاری را در موقعیتِ ضرردهی قرار می‌دهد. باتوجه‌به اینکه نت‌فلیکس عاشقِ فیلم‌های تهاجم بیگانان و پسا-آخرالزمانی‌اش است، معلوم نیست چرا کامکست تصمیم نگرفت به‌جای اکران کردن این فیلم، آن را به نتفلیکس بفروشد.

از دست نده:  علی عباسی با درام مرز همه جوایز سوئد را درو کرد

اما در بازگشت به فیلم‌های قدیمی جدول، انیمیشن چگونه اژدهایتان را تربیت کنید: دنیای پنهان (How to Train Your Dragon: The Hidden World) را داریم که ۹ میلیون و ۳۴۵ هزار دلار دیگر در چهارمین آخرهفته‌اش کسب کرد و به درآمدِ ۲۴ روزه‌ی ۱۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار دست پیدا کرد. به نظر می‌رسد که این فیلمِ ۱۲۹ میلیون دلاری، اکرانش را با کسب چیزی دور و اطرافِ ۱۶۰ میلیون دلار در آمریکای شمالی به پایان خواهد رساند. این فیلم تا حالا ۴۶۶ میلیون دلار در دنیا فروخته و می‌تواند تا پایان دوره‌ی اکرانش، از ۵۰۰ میلیون دلار هم عبور کند که مجموعِ خوبی برای این دنباله و شروعِ امیدوارکننده‌ای برای همکاری کامکست و دریم‌ورکس است. در جایگاه پنجم «یک مراسم ترحیم مدیایی» (Tyler Perry’s A Madea Family Funeral)، ساخته‌ی تایلر پری قرار دارد که ۸ میلیون دلار دیگر در سومین آخرهفته‌اش به دست آورد و به مجموعِ ۱۷ روزه‌ی معرکه‌ی ۵۹ میلیون دلار رسید. این فیلم که با ۲۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، می‌تواند کارش را با کسب چیزی بین ۷۵ تا ۸۰ میلیون دلار به اتمام برساند. رقمی که آن را پشت سر «مدیا به زندان می‌رود» (۹۰ میلیون دلار)، به پُرفروش‌ترین فیلم او تبدیل خواهد کرد و اگر بتواند از مرز ۷۷ میلیون دلار عبور کند، پشت سر «تجدید دیدار خانوادگی مدیایی» و «مدیا به زندان می‌رود»، در جایگاه سوم پُرفروش‌ترین فیلم‌های تایلر پری با احتساب نرخ تورم قرار می‌گیرد. «مراسم ترحیم مدیایی» تا حالا ۷۳۰ هزار دلار از کشورهای خارجی کسب کرده و باید دید آیا می‌تواند درآمد خارجی یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلاری «بازیچه‌ی دست هیچکس» (Nobody’s Fool) را پشت سر گذاشته و به پُرفروش‌ترین فیلم تایلر پری خارج از آمریکای شمالی تبدیل شود یا نه.

انیمیشن چگونه اژدهایتان را تربیت کنید: دنیای پنهان

در رتبه‌ی نهم جدول «آلیتا: فرشته‌ی جنگ» (Alita: Battle Angel)، محصول فاکس قرن بیستم قرار دارد که ۴ میلیون دلار دیگر از کشورهای خارجی به دست آورد و مجموعِ خارجی‌اش را به ۳۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار رساند که ۱۲۹ و نیم میلیون دلارش متعلق به بازار چین است. این رقم به‌علاوه‌‌ی یک میلیون و ۹۰۰ هزار دلاری که این هفته در گیشه‌ی خانگی فروخته و درآمد ۸۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلاری‌اش در آمریکای شمالی، به‌معنی فروشِ جهانی ۳۹۴ میلیون دلاری این فیلم ۱۷۰ میلیون دلاری است. «آلیتا» شاید تا آخرهفته‌ی آینده از مرز ۴۰۰ میلیون دلار عبور کند، اما دیگر بعد از آن کارش تمام شده است. در جایگاه دهم «کتاب سبز» (Green Book) را داریم که ۲۷۵ میلیون دلار در گیشه‌ی جهانی فروخته که ۱۹۱ میلیون دلار متعلق به بازارهای خارجی است. «کتاب سبز» همین الانش پُرفروش‌ترین برنده‌ی بهترین فیلم اسکار از زمان «سخنرانی پادشاه» (۴۱۴ میلیون دلار) در سال ۲۰۱۰/۲۰۱۱ است. در دیگر اخبار اسکاری، «ستاره‌ای متولد می‌شود» (A Star is Born) از ۲۱۵ میلیون دلار فروش خانگی عبور کرد و به این ترتیب به یک قدمی عبور از درآمد ۲۱۵ میلیون و ۶۶۶ هزار دلاری «بوهمین رپسدی» (Bohemian Rhapsody) نزدیک شد. فیلم زندگینامه‌ای فردی مرکوری در حالی ۸۷۹ میلیون دلار در دنیا فروخته است که منتظر است تا با اکران شدنِ نسخه‌ی سانسورشده‌اش در چین، از مرزِ ۹۰۰ میلیون دلار عبور کند.

فیلم جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد Fantastic Beasts: The Crimes of Grindlewald

«جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد» (Fantastic Beasts: The Crimes of Grindlewald) حکم «افراد ایکس: آپوکالیپس» را برای این مجموعه داشت. «جنایات گریندل‌والد» مثل «آپوکالیپس» در حالی برای روایتِ داستان‌های تازه و معرفی کاراکترهای جدید در دنیای جادویی رولینگ فرصت داشت که به تکرارِ ضعیف‌تر همان چیزهایی که نمونه‌ی بهترش را بارها قبلا دیده بودیم تبدیل شد. «جنایات گریندل‌والد» درست مثل «آپوکالیپس» بیش از اینکه علاقه‌ای به فراهم کردنِ چهارتا شخصیتِ لذت‌بخش داشته باشد، تمام وقتش را صرفِ داستانگویی‌های الکی جدی‌اش و دنیاسازی و فرانچایزسازی کرد. برخلاف فیلم‌های «هری پاتر» که کاراکترها و شیمی‌ بین‌شان، بر داستان و اکشن اولویت داشت، «جنایات گریندل‌والد» کاملا به زمینه‌چینی اتفاقات آینده و بک‌استوری نوشتن برای کاراکترهایش اختصاص داشت. فیلم ۱۳۵ دقیقه از زمانش را صرف معرفی تهدیدِ اصلی‌اش در قالب گریندل‌والد و زمینه‌چینی توئیستی کرد که در پایان بیش از اینکه به یک سرانجامِ حماسی منجر شود، به یک فاجعه‌ی حماسی تبدیل شد. نتیجه‌ واکنش‌های منفی گسترده‌ی طرفداران هاردکور و کژوالِ «هری پاتر» بود که باعث شد برادران وارنر، تاریخِ اکرانِ فیلم سوم را عقب بیاندازد و «تل‌ماسه» (Dune)، به کارگردانی دنی ویلنوو را در تاریخ بیستم نوامبر ۲۰۲۰ جایگزینش کند. حالا سؤال این است که چه اتفاقی برای فیلم بعدی و کلِ مجموعه خواهد افتاد. وضعیتِ «جانوران شگفت‌انگیز ۲» خیلی شبیه به «بتمن علیه سوپرمن» است؛ «جانوران شگفت‌انگیز ۲» با اینکه به نتیجه‌ی قابل‌قبولی در گیشه دست پیدا کرد (۶۵۳ میلیون دلار)، اما آن‌قدر متزلزل ظاهر شد که مجموعه نیاز داشت که راه خودش را پیدا کند. آیا همین که دی‌سی توانست با «واندر وومن» و «آکوآمن»، مسیرش را از اعماقِ جهنم به بیرون پیدا کند، «جانوران شگفت‌انگیز» هم می‌تواند آن را تکرار کند؟

فیلم جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد Fantastic Beasts: The Crimes of Grindlewaldمهم‌ترین نگرانی درباره‌ی «جانوران شگفت‌انگیز ۳» این است که اتفاقی شبیه به «واگرا: هم‌پیمان» (Divergent: Allegiance) سرش خواهد آمد و به مجموعه‌ای تبدیل می‌شود که قبل از به سرانجام رسیدن، سر از قبرستان در می‌آورد. اگر مردم در نوامبر ۲۰۱۶ برای تماشای قسمتِ اول «جانوران شگفت‌انگیز» در سینماها حاضر شدند، به خاطر این بود که آن‌ها کنجکاو و علاقه‌مند بودند تا ببینند فصلِ بعدی دنیای جادویی جی. کی. رولینگ چگونه خواهد بود، اما مردم به همان اندازه به «جنایات گریندل‌والد» روی خوش نشان ندادند. اینکه «جانوران شگفت‌انگیز ۲» موفق به تکرارِ موفقیتِ قسمت قبل نشد الزاما به‌معنی شکست نیست. بالاخره اولین فیلم جدید دنیای جادویی رولینگ پنج سال بعد از به پایان رسیدن سری «هری پاتر»، از همان اول قرار بود که طرفداران سینه‌چاک و عموم مردمِ کنجکاو را به سینماها بکشاند؛ آن فیلم حکم نسخه‌ی کوچک‌تری از رویدادی مثل «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» را برای آن مجموعه داشت. «جانوران شگفت‌انگیز» با نقدهای کم و بیش قابل‌قبولی مواجه شد و با دوامی فوق‌العاده، به ۲۳۲ میلیون دلار فروشِ خانگی از ۷۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار افتتاحیه دست پیدا کرد؛ تازه این در حالی است که فروشِ جهانی ۸۱۹ میلیون دلاری‌اش از ۱۸۰ میلیون دلار بودجه را نادیده بگیریم. ولی درنهایت اگرچه امید می‌رفت که «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» نقشِ «بتمن آغاز می‌کند» را برای این مجموعه داشته باشد، اما در عوض «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» از آب در آمد. «جنایات گریندل‌والد» اکرانش را با کسب ۶۲ میلیون دلار آغاز کرد که راستش افتش نسبت به افتتاحیه‌ی قسمت اول آن‌قدر خوب بود که باعث شد تحلیلگران با احتیاط، انتظارِ چیزهای خوبی را در هفته‌‌های بعد برایش داشته باشند. ولی فیلم با عملکردی شبیه به «افراد ایکس: آپوکالیپس» (که ۱۵۵ میلیون در خانه کسب کرد)، با کله سقوط کرد و به ۱۵۹ و نیم میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی دست پیدا کرد یا فقط مقداری بیشتر از درآمدِ ۱۵۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلاری ریبوت «هالووین» با ۱۰ میلیون دلار بودجه. «جنایان گریندل‌والد» درست مثل «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲»، دوام قابل‌توجه‌ای در کشورهای خارجی داشت (۴۹۴ میلیون دلار یا ۱۵ درصد کمتر از درآمد خارجی ۵۸۵ میلیونی قسمت اول)، اما با کسب ۳۲ درصد کمتر از قسمت اول در آمریکای شمالی، سقوط شدیدتری را در گیشه‌ی خانگی تجربه کرد.

از دست نده:  آلفونسو کوارون بهترین کارگردان اسکار 2019

این افت فروش‌ها الزاما به معنای امضا شدن سندِ مرگِ این مجموعه نبود؛ بالاخره «سریع و خشن ۸» و «دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده» هم با افت فروش‌های مشابه‌ای نسبت به قسمت‌های قبلی‌شان مواجه شدند. اما مشکل این است که «جنایات گریندل‌والد» نقدهای فوق‌العاده ضعیفی دریافت کرد، با استقبالِ منفی طرفداران روبه‌رو شد و جایگاهش به‌عنوان دومین فیلم یک مجموعه‌ی پنج قسمتی، وضعیتش را پیچیده و درهم‌برهم کرد. اکنون برادران وارنر مثل فیلم‌های دی‌سی در سال ۲۰۱۶ («بتمن علیه سوپرمن» و «جوخه‌ی انتحار»)، در موقعیت عجیبی قرار گرفته است؛ «جنایات گریندل‌والد» در حالی یکی از پُرفروش‌ترین فیلم‌های سالشان بود که باید مسیرِ این مجموعه را تغییر بدهند. «جانوران شگفت‌انگیز ۲» به ۶۵۳ میلیون دلار فروش جهانی از ۲۰۰ میلیون دلار بودجه دست پیدا کرد و اگر آن‌ها بتوانند تا این رقم را در طول سه فیلم بعدی تکرار کنند، دیگر هیچکدام از این حرف‌ها اهمیت ندارد. اما برادران وارنر به‌‌طرز عاقلانه‌ای باید هم نسبت به آینده‌ی این مجموعه نگران باشد و بی‌گدار به آب نزند. چون عموم مردم وقتی به این مجموعه نگاه می‌کنند به‌جای یک دنباله بعد از «جنایات گریندل‌والد»، با سه دنباله روبه‌رو می‌شوند. در نتیجه ترجیح می‌دهند که بی‌خیال فیلم سوم شوند. فرقِ بین سه‌گانه‌ی «هابیت» و پیش‌درآمدهای «جنگ ستارگان» و امثال «جانوران شگفت‌انگیز» و «واگرا» همین است. اینکه مخاطبان از فیلم دوم خوششان نیاید، می‌توانند با خودشان بگویند که خب، فیلم سوم را هم می‌بینند و همه‌چیز تمام می‌شود و می‌رود پی کارش. اما شما اگر از فیلم دوم خوشتان نیاید، احتمالا علاقه‌ی کمتری برای ادامه دادنِ مجموعه‌ای که هنوز سه فیلم ازش باقی مانده است خواهید داشت. خب، حالا برادران وارنر باید چه کاری با «جانوران شگفت‌انگیز» انجام بدهد؟

فیلم جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد Fantastic Beasts: The Crimes of Grindlewald

متوقف کردن و کنسل کردن این مجموعه در حال حاضر یکی از گزینه‌های آن‌ها نیست. چون نه‌تنها نیمه‌کاره ماندن مجموعه از ارزشِ آن در طولانی‌مدت در دورانِ پسا-اکرانش می‌کاهد، بلکه رابطه‌ی برادران وارنر و جی.کی. رولینگ را هم خراب می‌کند. گزینه‌ی دیگر این است که آن‌ها هر پنج فیلم را درست کنند و امیدوار باشند که مجموعه قبل از فیلم چهارم، با سقوط وحشتناکی مواجه نشود. یکی از کارهایی که آن‌ها می‌توانند انجام بدهند این است که فیلم سوم را به‌طور کامل به شخصیت‌پردازی اختصاص بدهند و بخشِ اسطوره‌شناسی مجموعه را به «جانوران شگفت‌انگیز ۴» بسپارند. این‌طوری رولینگ و دیوید یتس و دیگران می‌توانند فیلمی بسازند که فقط و فقط به علاقه‌مند کردن مردم به کاراکترهای جدید دنیای «هری پاتر» اختصاص دارد. اسطوره‌شناسی‌های بزرگ و پیچیده تا وقتی که مردم علاقه‌ای به وقت گذراندن با این جادوگران نداشته باشند، بیهوده است. طرفداران «هری پاتر» نه به خاطر اینکه چه اتفاقِ شوکه‌کننده‌ای پنجاه سال قبل از آغاز داستان افتاده بود، بلکه به خاطر کاراکترهایش، عاشقِ این مجموعه شدند. ختم کلام. اگرچه در حال حاضر بهترین گزینه این است که حالا که «جنایات گریندل‌والد» خراب کرده، بهتر است برادران وارنر این مجموعه را در قالب یک سه‌گانه هرچه زودتر و تر و تمیزتر به سرانجام برساند، اما حقیقت این است که ما هنوز نمی‌دانیم که این مجموعه با «جانوران شگفت‌انگیز ۲» چه زخمی برداشته‌ است؛ نمی‌دانیم زخمش چقدر عمیق است. هنوز این احتمال وجود دارد که تحلیلگران درباره‌ی آینده‌‌اش اشتباه می‌کنند و طرفداران برای دیدن فیلم‌های بعدی حاضر می‌شوند و درآمدِ جهانی آن‌ها را بالای ۵۵۰ میلیون دلار نگه می‌دارند. اگر این‌طور باشد، پس شاید هر پنج فیلمِ برنامه‌ریزی‌شده را دریافت خواهیم کرد. اما اگر فیلم سوم هم شکست بخورد و دوباره نشان بدهد که عموم مردم دیگر اهمیتی به این مجموعه نمی‌دهند، آن موقع وارنر باید فیلم چهارم را به جمع‌بندی مجموعه اختصاص بدهد و آن را در قالب چهار فیلم به پایان برساند.

به عبارت دیگر وارنر باید طوری آینده‌ی مجموعه را برنامه‌ریزی کند که اگر فیلم سوم هم زمین خورد، توانایی جمع کردن آن در قالب چهار فیلم، به‌جای پنج فیلم را داشته باشد. شاید این کار به معنای یک‌جور شکست باشد، اما خیلی بهتر از این است که مجموعه به زور و زحمت، در حالِ سینه‌خیز رفتن، خودش را بدون داشتن هیچ طرفداری در پشت سرش، به خط پایان بکشاند. همین که برادران وارنر تاریخِ تولید فیلم سوم را عقب انداخته است نشان می‌دهد که آن‌ها خوب می‌دانند که همیشه احتمالِ افت فروشی شبیه به «واگرا» (از درآمد جهانی ۲۸۸ میلیونی «واگرا ۲» به درآمد جهانی ۱۱۷ میلیونی «واگرا ۳») وجود دارد و هنوز سه فیلم دیگر باقی مانده است. از آنجایی که مشکلِ کلیدی «جنایات گریندل‌والد» این بود که علاقه‌ای به شخصیت‌پردازی و دوست‌داشتنی کردن کاراکترهایش نداشت، بهترین راه‌حل این است که آن‌ها با «جانوران شگفت‌انگیز ۳»، مسیرِ کاملا متضادی را نسبت به قسمت دوم انتخاب کنند. درنهایت اینکه آیا وارنر مجموعه را با یک سه‌گانه به اتمام می‌رساند، هر پنج فیلمِ برنامه‌ریزی‌شده را می‌سازد یا آن را چهار قسمتی می‌کند معلوم نیست، اما چیزی که معلوم است این است که دنبال کردنِ شرایط این مجموعه جذاب و دیدنی خواهد بود. این وسط همیشه احتمال وقوع اتفاقات غافلگیرکننده هست. ناسلامتی همگی یادمان می‌آید که فیلم‌های رولینگ و انیمیشن‌‌های «لگو» در حالی جزو آی‌پی‌های قابل‌اطمینانِ وارنر بودند که فیلم‌های دی‌سی بی‌وقفه برایشان دردسرساز و اعصاب‌خردکن بودند. اگر وارنر موفق شد تا فیلم‌های دی‌سی را نجات بدهد و دوباره آن را به بزرگ‌ترین منبعِ پولسازشان تبدیل کند، همیشه این احتمال هم وجود دارد که آن‌ها بتوانند وضعیتِ مجموعه‌ی «جانوران شگفت‌انگیز» را نیز درست و راستی کنند.

۱۰ فیلم برتر باکس آفیس در هفته سوم مارس

ردیف نام فیلم درآمد آخرهفته مجموع آمریکای شمالی
۱ Captain Marvel ۶۹/۳ میلیون دلار ۲۶۶/۲ میلیون دلار
۲ Wonder Park ۱۶ میلیون دلار ۱۶ میلیون دلار
۳ Five Feet Apart ۱۳/۱ میلیون دلار ۱۳/۱ میلیون دلار
۴ How to Train Your Dragon: The Hidden World ۹/۳ میلیون دلار ۱۳۵/۶ میلیون دلار
۵ Tyler Perry’s A Madea Family Funeral ۸ میلیون دلار ۵۹ میلیون دلار
۶ No Manches Frida 2 ۳/۸ میلیون دلار ۳/۸ میلیون دلار
۷ Captive State ۳/۱ میلیون دلار ۳/۱ میلیون دلار
۸ The LEGO Movie 2: The Second Part ۲/۱ میلیون دلار ۱۰۱/۳ میلیون دلار
۹ Alita: Battle Angel ۱/۹ میلیون دلار ۸۱/۸ میلیون دلار
۱۰ Green Book ۱/۲ میلیون دلار ۸۲/۶ میلیون دلار

منبع: زومجی

امتیاز دهید
  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

داغ‌ترین بحث‌ها

تازه های بازی

جدیدترین مطالب فیلم و سریال

ترسناک‌ترین‌ها