سه گوش

مروری بر آلبوم‌های موسیقی سال ۹۷ – از شهر دیوونه و ابراهیم تا آرش کمانگیر، ایران من و حالا که می‌روی

آلبوم‌های موسیقی سال 97 - از شهر دیوونه و ابراهیم تا آرش کمانگیر، ایران من و حالا که می‌روی

با این تولید و انتشار آلبوم موسیقی کم‌کم جای خود را به انتشار تک‌‌آهنگ‌ها داده و بسیاری از خواننده‌ها دیگر تمایلی برای انتشار آلبوم نشان نمی‌دهند اما همچنان بعضی از خواننده‌ها به عرضه آثارشان در قالب پکیجی با نام آلبوم اصرار می‌ورزند و تبعات آن که می‌تواند ناشنیده ماندن برخی از قطعات آلبوم باشد به جان می‌خرند.

در سال ۹۷ تعدادی از خواننده‌های شناخته‌شده کشور آلبوم‌ جدید خود را روانه بازار کردند و چند خواننده جدید هم با انتشار اولین آلبوم خود توانستند نظر مخاطبان را جلب کنند. در ادامه این گزارش به بررسی مهم‌ترین آلبوم‌های موسیقی منتشر شده در سال ۹۷ خواهیم پرداخت.

آلبوم “شهر دیوونه” با صدای احسان خواجه‌امیری روز چهارشنبه سوم بهمن ۹۷ منتشر شد. “شهر دیوونه” نهمین آلبوم احسان خواجه امیری پس از آلبوم‌های “من و بابا”، “برای اولین بار”، “سلام آخر”، “فصل تازه”، “یه خاطره از فردا”، “عاشقانه ها”، “پائیز تنهایی” و “۳۰ سالگی” است.

این آلبوم شامل ۱۰ قطعه با نام‌های “شهر دیوونه”، “ترکم کرد”، “غریبه”، “لب‌تر کن”، “تو بارون”، “با دلم”، “میرم”، “وقتی می‌خندی”، “خلاصم کن” و “صحنه” است.

روزبه بمانی، پدرام کشتکار، سعید زمانی، معین راهبر، مهدی ایوبی، زهرا عاملی، سعید شمس، آرش محرابی، ساره تاجیک، عاطفه حبیبی، امیر حسین فیض، وحید پویان، فرشید ادهمی، بهداد ضرغامی از جمله هنرمندانی هستند که در آلبوم جدید احسان خواجه امیری همکاری کرده‌اند. خواجه امیری آلبوم “شهر دیوونه” را به ترانه سرای فقید کشورمان تقدیم کرده و نوشته: “این مجموعه را تقدیم می‌کنم به افشین یداللهی که این مسیر را با او شروع کردم.

نهمین آلبوم رسمی محسن چاوشی ۱۱ شهریورماه امسال پس از یک ماه حاشیه و جنجال روانه بازار موسیقی کشور شد.

“بِبُر به نام خداوندت”، “در آستانه پیری”، “همراه خاک اره”، “لطفا به بند اول سبابه‌ات بگو”،‌ “ای ماه مهر”، “جهان فاسد مردم را”، شش قطعه آلبوم ابراهیم را تشکیل می‌دهند که همگی از سروده‌های حسین صفا هستند.

موسیقی این آلبوم تماماً به عهده خود چاوشی بود و شهاب اکبری و فرشاد حسامی در بخش تنظیم اثر با چاوشی همکاری کردند. میثم مروستی و عادل روحنواز نیز نوازندگان آلبوم هستند.

چاوشی در شناسنامه آلبومش از هنرمندانی چون پرویز پرستویی، حمید فرخ‌نژاد، حسن فتحی، رضا رشیدپور، امیر جعفری، علی ضیا و… که در روز‌های پرخبر و حواشی این آلبوم از او و آثارش حمایت کردند نیز تشکر و تقدیر کرد. هادی حسینی تهیه کننده آلبوم “ابراهیم” یک ماه پس از انتشار آلبوم اعلام کرد که “ابراهیم” بیش از دو میلیارد تومان فروش کرده است.

آلبوم “والسی برای جانان” اثری است از امیر عظیمی. او پیش از این اولین آلبوم خود به نام “در سوگ خاطرات از دست رفته” را منتشر کرده بود. این مجموعه که شهریور امسال منتشر شد، شامل ۱۰ آهنگ بی‌کلام و اولین تجربه امیر عظیمی در زمینه تک‌نوازی ویولن و پیانو در کنار آهنگسازی آلبوم است. آهنگ‌ها اکثرا ریتمی ملایم و آرامش‌بخش دارند. از دیگر نوازندگان این اثر می‌توان به داریوش بیژنی، بردیا کیارس، پدرام یوسفی و رضا فدوی‌نیا اشاره کرد. “والسی برای جانان” به نسبت ژانرش، با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و چند هفته در لیست پرفروش‌ترین آلبوم‌ها باقی ماند.

همایون شجریان و سهراب پورناظری پس از برگزاری تور کنسرت‌های “ایران من” در تهران و خارج از کشور، بالاخره در تابستان امسال با تاخیری چند ماهه آلبوم “ایران من” را روانه بازار کردند.

این آلبوم شامل ۱۱ قطعه آواز و تصنیف است و در آن از سروده‌های شاعران کهن و معاصر مثل فردوسی، سعدی، خواجه شمس‌الدین محمد، اسحاق انور، پوریا سوری و اهورا ایمان بهره گرفته شده است.

در این آلبوم علاوه بر نوازندگان متبحر ایرانی، تعدادی نوازنده خارجی نیز حضور دارند و بخش‌هایی از ضبط این پروژه در خارج از ایران انجام شده است.

در این اثر دلنیا آرام به عنوان خواننده سوپرانو حضور داشت و از نوازندگان آن می‌توان به تهمورث پورناظری، آزاد میرزاپور، حسین رضایی‌نیا، آتنا اشتیاقی، استفانی بیبو، سارا چازین و گابریل بیستلین اشاره کرد. “مقدمه قلاب و آواز قلاب”، “تصنیف قلاب”، “آواز من کجا باران کجا”، “خوب شد”، “اسفند”، “نوروزخوانی”، “نوروز”، “ابر بهار”، “کمانچه، مقدمه و آزوار مرگ اسفندیار”، “مرگ اسفندیار” و “ایران من” قطعات این آلبوم هستند.

روزبه بمانی ترانه‌سرا که سال ۹۶ با قطعه “کجا باید برم” از توانایی‌های خود در خوانندگی رونمایی کرد، در سال ۹۷ آلبومی را با همین نام به انتشار رساند که با استقبال خوبی مواجه شد.

اولین آلبوم مستقل روزبه بمانی با نام “کجا باید برم” ۲۴ مهر روانه بازار موسیقی شد.

در این آلبوم ۱۳ قطعه موسیقایی با نام های “کجا باید برم”، “تمرین تنهایی”، “چالوس”، “جنون”، “خسته شدم”، “سلام” و “بغض سی ساله” “عاشقی”، “من حافظم”، “شلیک”، “به من نگو عاشق”، “خودم خواستم” به مخاطبان ارائه شده است. احسان نی‌زن نوازنده ویولن و ویولا، فرشید ادهمی نوازنده گیتار، مهرداد عالمی نوازنده ویولن سل، فیروز ویسانلو نوازنده گیتار، هومن نامداری نوازنده کلارینت، ابراهیم علوی نوازنده عود، فاضل پیش نوازنده گیتار، میلاد عالمی نوازنده ویولن گروه نوازندگان این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

محمد معتمدی در آخرین ماه سال ۹۷ آلبوم جدیدش را که اثری عاشقانه‌ است منتشر کرد.

این آلبوم با نام “حالا که می‌روی” شامل هشت قطعه با آهنگسازی فرید سعادتمند و براساس اشعار محمدمهدی سیار از کتاب “رودخوانی” است. در این اثر قطعات “باور نمی کنی”، “دل های فروشی”، “حالا که می روی”، “نشانی”، “غم پنهان”، “آفرینش”، “کوچه انتظار” و “کجایی” آمده است.

میثم مروستی، علیرضا دریایی، آتنا اشتیاقی، پوررنگ پورشیرازی، رضا تاجبخش، مسعود آرامش، میلاد بیضا، پریسا دلفانی، میلاد سعدی، حمید دلنوازی، آرین قیطاسی، مهرداد عالمی، آرش ناصرالمعمار، بهزاد رواقی، امیر فرهنگ اسکندری و فرشید سعادتمند و فرید سعادتمند، هومن نامداری، میلاد بیضا و علی مزیدی به عنوان تنظیم کننده گروه اجرایی آلبوم “حالا که می روی” را تشکیل می‌دهند. معتمدی در رمضان امسال هم آلبوم دیگری با نام “مناجات” را منتشر کرد.

این آلبوم شامل ۱۰ قطعه در دستگاه‌های موسیقی ایرانی است. اشعار قطعات از شعرای بزرگی چون سعدی، هلالی جغتایی، جامی، مولوی، علامه فیض کاشانی، وحشی بافقی و حافظ انتخاب شده‌اند و اکثرا حال و هوایی مناجات‌گونه دارند. در این اثر از ساز استفاده نشده و اشعار فقط به صورت آواز اجرا شده‌اند که این امر بر فضای خاص عرفانی و معنوی اثر می‌افزاید.

البته معتمدی یک آلبوم دیگربا نام “بی محابا” را نیز چندی پیش روانه بازار موسیقی کرد.

این اثربه آهنگسازی ابراهیم طهرانی پور توسط مرکز موسیقی رها منتشر و راهی بازار موسیقی کشور شده است.

قطعات ای عشق، کوی خرابات، بی‌کمترین بهانه، وعده دیدار، بی‌کلام‌سواران با اشعاری از نعمت الله شمسی پور، عصمت بخارایی، زنده‌یاد حسین امینی و مولانا همراه است که توسط پویا سرایی ساخته شده‌اند. ناگفته نماند “میخانه” و “یار با ماست” دو قطعه دیگر از این آلبوم را تشکیل می‌دهند که با اشعاری از حافظ و با تنظیم امیرحسین و امیرفرهنگ اسکندری و تکنوازی تنبور تولید شده اند.

نوازندگانی که در این آلبوم همکاری داشته‌اند عبارتند از ابراهیم و امیرحسین طهرانی پور (تنبور)، عبدالرضا رهنما (تنبور)، میثم مروستی (ویولن و آلتو) و علی جعفری پویان (ویولن)، آتنا اشتیاقی (ویولنسل)، حسین رضایی‌نیا (دف)، امیرفرهنگ اسکندری و آزاد میرزاپور (عود)، زکریا یوسفی (سازهای کوبه ای) و علیرضا دریایی و امیرحسین اسکندریان (کمانچه) هستند.

کاوه آفاق در سال ۹۷ دومین و سومین آلبوم خود را منتشر کرد. سومین آلبوم کاوه آفاق با نام “لوتوس” روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن در حالی منتشر شد که تنها حدود هفت ماه از انتشار آلبوم قبلی‌اش یعنی “شال” می‌گذشت.

کاوه آفاق پس از انتشار آلبوم “شال” که حدوداً نیمی از آن به صورت تک‌ترک منتشر شده بود، با برخی گلایه‌ها مواجه شد و این‌بار آلبوم “لوتوس” را با ۹ قطعه جدید و متنوع منتشر کرد.

مثل همیشه کاوه آفاق علاوه بر وکال، آهنگسازی و ترانه‌های آلبومش را هم به‌عهده داشته و برخلاف آلبوم پیشین کارش را با یک تنظیم‌کننده یعنی آرمان مهربان پیش برده است.

آرمان میکس و مسترینگ آلبوم را هم به عهده داشت و در استودیو دژآهنگ آن را صدابرداری کرد. آریا آریا هم تنظیم یکی از قطعات را برعهده داشت. آفاق می‌گوید دو قطعه آخر آلبوم یعنی “حالا” و “ترافیک” چند ورژنی هستند و قرار است دیگر نسخه‌های این دو اثر به زودی در اختیار مخاطبان قرار گیرد. این هنرمند روز پنجشنبه دوم اسفند قطعات آلبوم “لوتوس” را به همراه برخی از قطعات خاطره‌انگیزش در سالن وزارت کشور اجرا کرد.

آلبوم موسیقی “آرش کمانگیر” بر اساس منظومه‌ آرش کمانگیر زنده‌یاد سیاوش کسرایی با صدای شهرام ناظری و با آهنگسازی پژمان طاهری ۱۳ اسفند امسال منتشر شد.

قطب‌الدین صادقی، نویسنده و کارگردان تئاتر نیز به عنوان راوی داستان، شهرام ناظری و پژمان طاهری را همراهی کرده است.

آرش کمانگیر هفت قطعه به نام‌های “شب”، “قصه”، “امید”، “آهنگ دگر”، “بدرود”، “آرش” و “سوگ” را شامل می‌شود. پژمان طاهری، طاها عابدیان، فرهاد صفری و بابک غسالی تکنوازان آلبوم “آرش کمانگیر” هستند و غیر از تکنوازی ویولای طاها عابدیان که در وین ضبط شده است، دیگر تکنوازی‌ها و دکلمه در تهران صدابرداری شده است.

تازه‌ترین آلبوم گروه موسیقی “دنگ شو” که از مدت‌ها پیش برای دریافت مجوز آن اقدام شده بود، از روز سه شنبه ۲۷ آذر با عنوان “شیراز” توسط موسسه پخش “رها” وارد بازار موسیقی شد.

“دنگ‌شو” پیش از این آلبوم دو اثر “اتاق گوشواره” و “مدونای” را منتشر کرده بود. “شیراز چل ساله” اولین آلبوم دنگ‌شو بود که سال ۸۸ به طور غیر رسمی به انتشار رسید.

گروه “دنگ شو” با انتشار متنی به بهانه انتشار آلبوم “شیراز” آورده است: “با آنکه زمان به عقب بر نمی‌گردد و سال‌های هیجان جوانی در انتظار گرفتن مجوز انتشار “شیراز، چل ساله” گذشت، با این حال امروزخوشحالیم که آلبوم “شیراز، چل ساله” بعد از این سالها و به نام “شیراز” در همه جای ایران منتشر شده است. بی عشق نگشاید گره…”

نخستین آلبوم مستقل اهورا ایمان، ترانه‌سرای سرشناس کشورمان با عنوان “پروانه‌های پیراهنش” راهی بازار موسیقی شد.

این آلبوم شامل ۹ قطعه به نام های بانو، پروانه‌پوش، دوباره عشق دوباره دریا، قصه اینجوری نبود، چرا من زندگی، آه، منو ببار، عاشق‌ترین باش، نذار برم و گله دارم است که در تنظیم آن هومن نامداری، میثم مروستی، آرش حسینی، علیرضا ظریف، پدرام کشتکار و امیر جمالفرد با ایمان همکاری داشته‌اند.

اهورا ایمان در اجرای نخستین اثرش، خواسته با تلفیق موسیقی مدرن و سنتی کار متفاوتی ارائه دهد که البته با سلایق مخاطب امروزی که در جهان پست مدرن کاملا مطابقت دارد. از دیگر ویژگی‌های این آلبوم که آن را از دیگر آلبوم‌های موسیقی متفاوت می‌کند، شناخت کامل ایمان از ظرفیت‌های ترانه و هماهنگی آن با موسیقی زمینه است.

دومین آلبوم رسمی کاکوبند به نام “دنیای نو” روز ۱۶ بهمن ماه منتشر شد.

اعضای این گروه در روز انتشار آلبوم جدیدشان خطاب به مخاطبان این سبک موسیقی و دوستدارانشان نوشته‌اند: ما همه در دنیای قلب هایمان با هم برابریم و به هم نیازمند. و ما در اندیشه و آرزوی جهانی نو هستیم. جهانیکه در آن سنگ های تنها و کوچک بیابان محترم اند. جهانی که در آن صدای قلب ها شنیده می شود. جهانی که در آن تنی در بند نیست. دلی آزرده نیست. طبیعت افسرده نیست. امروز روی درختان را بوسیدم. مه را در آغوش کشیدم و در خاک خوابیدم. به امید جهانی نو، آری… به امید آن روز.

این آلبوم در هفت قطعه به نام های: “طغیان، دنیای نو، بیابانی، وانیا،عشق، رویای فردا، دعوت” منتشر شده است.

کاکوبند در این آلبوم از نیما صرافی مهر به عنوان آهنگساز، تنظیم کننده، میکس و مسترینگ، امیر علیزاده (مشاور تنظیم،آهنگسازی، طراحی ریتم و صدا) و “پویا صرافی مهر” (ملودی ساز و مشاور در آهنگسازی و تنظیم) برای فرایند تولید “دنیای نو” بهره برده است و خوانش آوای این قطعات هم به عهده نیما و پویاصرافی مهر بوده است.

دغدغه اصلی این گروه حضور در مارکت جهانی موسیقی ست و برای رسیدن به این مهم سالهاست اعضای کاکوبند در حال تکاپو و پژوهش اند.

گروه موسیقی “رستاک”، تازه‌ترین آلبومش را با عنوان “بهار” روز ۲۳ اردیبهشت ماه در دو نسخه صوتی و تصویری منتشر کرد.

آلبوم “بهار” روایتی است از میزبانی نوروزی گروه موسیقی رستاک از خاطرات نهفته در موسیقی اقوام ایران، شامل قطعات با محوریت آیین بهار به نام‌های “مندیر”، “نوروز”، “گل پامچال”، “وهار”، “شکوفه”، “لاله لر” و “گل پونه”. از ویژگی‌های این اثر، حضور پُررنگ دیگر اعضای گروه در بخش خوانندگی قطعات است. اعضای گروه رستاک به سرپرستی سیامک سپهری در کنار اساتید و هنرمندانی همچون عاشیق ایمران‌حیدری، ناصر وحدتی، کورش اسدپور و آروین زنده‌دل در این برنامه لحظات آغازین سال ۹۷ را جشن گرفته‌اند.

ترانه‌های این آلبوم، برگرفته از موسیقی نواحی آذربایجان، کردستان، گیلان، بختیاری و هرمزگان است و در آن برای اولین بار شاهد اجرای دو قطعه به زبان فارسی از گروه رستاک هستیم.

“رنگواره‌های کهن”، “همه اقوام من”، “سرنای نوروز”، “میان خورشیدهای همیشه” و “بهار” آلبوم‌های گروه رستاک در همه سال‌های فعالیتش در عرصه موسیقی کشور است.

“کلام آخر” حاصل همکاری سالار عقیلی، علیرضا دریایی و احسان افشاری است.

این اثر که با حمایت بانک آینده توسط موسسه “شرکت پرده هنر موسیقی ” منتشر شده، با کلامی از احسان افشاری همراه است و ۸ قطعه را شامل می‌شود.

امیرعباس ستایشگر ناشر آلبوم درباره این اثر می‌گوید: یکی از مهمترین عوامل موفقیت تصانیف ارکسترال دهه ۴۰ و ۵۰ رویکرد همگرایی مثلث آهنگساز، خواننده و شاعر بوده است. یعنی وقتی هر سه با تعامل کار می‌کردند نتیجه همیشه خوب می‌شده است. این موضوع در این آلبوم برای بنده قابل توجه بود.

او ادامه داد: فضای این آلبوم هم چنین دیدگاهی را شامل می‌شود. جدا از اینکه هارمونی‌ها و تنظیم از یک سو و انتخاب واژه‌ها و ترانه سرایی از سویی دیگر رویکردی معاصرتر و امروزی‌تر دارد.

نوازندگان این اثر ناصر رحیمی (فلوت)، حسام صدفی‌نژاد (ابوا)، هومن نامداری (کلارینت)، فرشاد محمدی (فاگوت)، مهدیس گلزار کاشانی (پیانو)، علی جعفری‌پویان، مونیکا لران، احسان شامی، سهراب برهمندی (ویلن آلتو)، آتنا اشتیاقی (ویلنسل)، پورنگ پورشیرازی (کنترباس)، رامین صفایی (سنتور)، بهزاد رواقی (تار)،‌گوهرناز مسائلی (تنبک)، روزبه زرعی (دف و سازهای کوبه‌ای) و علیرضا دریایی (ویلن، ویلن آلتو و کمانچه) هستند.

دومین آلبوم این خواننده که در سال ۹۷ منتشر شده “نگاه آسمانی” نام دارد.

موسسه فرهنگی هنری “راد نو اندیش”، آلبوم موسیقی “نگاه آسمانی” به آهنگسازی ناصر ایزدی، همراهی ارکستر ملی “مهر” و خوانندگی سالار عقیلی توسط موسسه فرهنگی هنری “رادنو اندیش” در دسترس مخاطبان قرار گرفت

این اثر پیش تر با انتشار نماهنگ پر مخاطب “درخت تر” در فضای مجازی به مخاطبان معرفی شده بود.

آلبوم “نگاه آسمانی” شامل پنج قطعه با نام های “یک مژه خفتن” با شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی، “نگاه آسمانی” با شعری از سیاوش کسرایی، “بیا بیا دلدار من” با غزلی از مولانا، “پرواز با خورشید” با شعری از فریدون مشیری و “درخت تر” با شعری از هوشنگ ابتهاج و سیاوش کسرایی است. ضمن اینکه قطعه بی کلام “قاصد بهار”، یک قطعه ساز و آواز با شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی و نوازندگی پیانو بردیا صدرنوری و یک قطعه ساز و آواز با شعری از سعدی و نوازندگی کمانچه علیرضا دریایی از دیگر بخش‌ های آلبوم است.

دونوازی کلارینتِ سیامک جهانگیری و پیانوی فرزاد فضلی منتشر شد.

در دفترچه آلبوم به قلم سیامک جهانگیری و فرزاد فضلی در مورد این اثر می‌خوانیم: اگر بداهه‌نوازی را حداقل شامل اصول از پیش‌تعیین‌شده‌ای چون مایه، تُنالیته، تِم، موتیف، زمان، ریتم و غیره بدانیم که در مواجهه‌ لحظه‌ای نوازنده منبع الهام و خلق یک اثر می‌شود؛

“رهگذری نامنتظر” تابع این اصول هست و نیست، چرا که در این اثر، هر دو نوازنده با نگاه و تجربه‌ای مشترک در فضاهای صوتیِ متفاوت، خود را در متنی دیگر قرار داده‌اند و صدا در لحظه به‌صورت کاملاً بداهه، یعنی بدون هیچ پیش‌شرطی مشخص، سعی در گفتگو و ایجاد بافت، فرم، رنگ و هارمونی خاص خود دارد، چنان‌که هر ‌لحظه تنها در پاسخ به لحظه‌ی قبل پیش می‌رود. اگرچه این گفتگو گاه تصویری از موسیقی ایران یا موسیقی کلاسیک غربی را در روندی سنت‌گونه پیش رو قرار می‌دهد، در نهایت بدون دلبستگی و ماندن در این فضا، فارغ از هرگونه قالبی در گستره‌ای دیگر بسط داده و رها می‌شود.

آلبوم “طاووس پر بسته” با صدای پویا کلاهی سه‌شنبه هفتم اسفند توسط نشر و پخش جوان منتشر شد.

پویا کلاهی که تاکنون چندین تک قطعه و موزیک ویدئو منتشر کرده، علاوه بر خواننده، آهنگساز، نوازنده پیانو و تنظیم‌کننده، شاعر هم هست و تمام ترانه‌های این آلبوم را خودش ساخته و پرداخته که در ده قطعه باکلام منتشر شده است. سبک و سیاق این آلبوم را می‌توان پاپ-راک دانست که فضای بیشتر ترانه‌ها عاشقانه هستند.

از هنرمندانی که در شکل‌گیری این آلبوم نقش داشته‌اند می‌توان به شهرام مویدی، امیر دانایی، بنیامین مرادی و امید آرتین اشاره کرد.

“وَ” عنوان اثر مشترک امیرفرهنگ اسکندری و زکریا یوسفی است که به روایتی نو از نوازندگی عود و سازهای کوبه‌ای بر مبنای المان‌های موسیقی شرق می‌پردازد.

زکریا یوسفی که اجرا و تنظیم سازهای کوبه‌ای را در آلبوم “وَ” بر عهده دارد،‌ درباره این اثر توضیح داد: در این اثر سازهای کوبه‌ای تنها به مثابه همراهی‌کننده یک ساز ملودیک نیستند؛ بلکه نقش یک همراه و مکمل را دارند و گاهی صرفا تکنوازاند. بنده و امیرفرهنگ اسکندری سعی کردیم در این اثر، اجراکننده تکنیک‌های نوازندگی سازهای کوبه‌ای و یک ساز ملودیک یعنی عود باشیم. هرچند یک موضوع برایمان دارای اهمیت بسیار بوده است. آن هم اینکه حس و حال جاری در آلبوم، قربانی تکنیک‌ها نشود. اتفاقی که این روزها تقریبا زیاد شاهدش هستیم.

امیرفرهنگ اسکندری، ملودی‌پرداز و نوازنده عود نیز درباره اثر جدیدش توضیح داد: این اثر با گفتگوی موسیقایی عود و سازهای کوبه‌ای خلق شده است. اثری که معطوف به ریشه‌ها و در عین حال خیال‌انگیز است. “وَ” از ۱۲ قطعه تشکیل می‌شود و بداهه‌نوازی نیز بخش مهمی از این آلبوم را به خود اختصاص داده است. شما در این اثر بداهه‌هایی در شور، همایون و نوا خواهید شنید و از طرفی سفری موسیقایی به مشرق‌زمین خواهید داشت.

اجرای دونوازی سنتور حمید مرادیان و ویُلای بابک کوهستانی روانه بازار موسیقی شد.

“خلوتِ بی‌زمان” پس از آلبوم “باغ‌های معلق انگور”  دومین تلاش گروه “گاه” برای خلق موسیقی دوبُعدی، به مفهومِ شنیدن همزمانِ دو زیبایی‌شناسی موسیقاییِ متفاوت است. در این همنشینی نوازنده‌ها بنا دارند بدون واردشدن در حریم جمله‌بندی یکدیگر تنها از جهت احساسی و روندِ فرمال با هم همراه شده و موسیقی را پیش ببرند.

گروه “گاه” به سرپرستی حمید مرادیان و نوازندگی بابک کوهستانی و حمید مرادیان در سال ۹۴ تشکیل شده است. موسیقی در این گروه بر مبنایِ بداهه‌ای هدفدار خلق می‌شود که با تکیه بر اشتراکات و شباهت‌های مُدال و حفظ تفاوت‌های جمله‌بندی و تأکیدهای ملودیک سعی در پیش‌بردن موازیِ دو فرهنگ موسیقایی دارد.

در این آلبوم موسیقی دستگاهی ایران و یکی از فرهنگ‌های کهنِ موسیقی اروپای شرقی و مرکزی در کنار هم شنیده می‌شوند. این آلبوم توسط نشر آوای مهربانی منتشر شده است.

منبع: هنر آنلاین

امتیاز دهید
خروج از نسخه موبایل