• خانه
  • >
  • بازی
  • >
  • هیدئو کوجیما و صحبت در مورد آینده صنعت بازی ویدیویی در دنیا

هیدئو کوجیما و صحبت در مورد آینده صنعت بازی ویدیویی در دنیا

  • توسط WentWorthMiller
  • ۵ سال قبل
  • ۰
هیدئو کوجیما و صحبت در مورد آینده صنعت بازی ویدیویی در دنیا

مجله ژاپنی Nikkei به‌تازگی گفتگویی با هیدئو کوجیما انجام داده است که بخشی از آن به بحث در مورد اینترنت ۵G مربوط می‌شود. کوجیما در این مصاحبه به سراغ بحث‌های جالبی در مورد تکنولوژی استریم بازی‌ها، اینترنت پرسرعت و تأثیر آن بر آینده صنعت بازی رفته است. او پیش‌بینی می‌کند دنیای سرگرمی در آینده تغییرات عظیمی خواهد کرد و صنعت فیلم و بازی با یکدیگر ترکیب خواهند داشت و یک سرگرمی واحد را تشکیل خواهند داد. در ادامه نگاهی داریم به بخش‌های مهمی از این گفتگو.

کوجیما عقیده دارد تاریخ سینما و بازی‌های ویدیویی شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. وقتی برادران لومیر برای اولین‌بار یک نمایش عمومی را برای مخاطبان اجرا کردند، مفهوم سالن‌های سینما شکل گرفت. بعدها تلویزیون از راه رسید و خانواده‌ها توانستند بدون نیاز به رفتن به سینما، فیلم‌های دلخواه خود را تماشا کنند. در حال حاضر هم به جایی رسیده‌ایم که تکنولوژی استریمینگ و پلتفرم‌هایی چون نتفلیکس (Netflix) به اعضای خانواده اجازه می‌دهد هرکدام به سراغ فیلم‌ها و سریال‌های محبوب خود بروند و خیلی راحت آن‌ها را تماشا کنند، در هر زمان و هر مکان که دوست دارند.

به نظر کوجیما این همان چیزی است که در صنعت بازی هم شاهد بوده‌ایم. روزگاری مخاطب برای تجربه سه دقیقه‌ای بازی‌ای مثل Space Invaders اثر Taito مجبور بود به سراغ دستگاه‌های آرکید برود و ۱۰۰ ین پرداخت کند، ولی بعد از آن کنسول‌هایی مثل Famicom (یا همان NES) محصول نینتندو از راه رسیدند و کم‌کم بازی کردن در منزل به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل شد.

این روزها در حال حرکت به سمت اینترنت نسل پنجم هستیم و کوجیما باور دارد پلتفرم‌های استریم مثل گوگل استیدیا (Google Stadia) می‌توانند با بهره‌گیری از آن به استاندارد جدیدی در این صنعت تبدیل شوند:

سرویس‌های تجاری ۵G از راه رسیده‌اند، گوگل سرویس بازی مبتنی بر پردازش ابری خود را معرفی کرده و اپل هم در حال تقویت جایگاه خود در صنعت بازی است. پردازش ابری این امکان را می‌دهد که شما بازی‌های ویدیویی را روی هر صفحه‌ای که دوست دارید تجربه کنید، از تلفن هوشمند و تبلت تا لپ‌تاپ، بدون اینکه نیازی به کنسول داشته باشید. این تجربه از ۴ یا ۵ سال پیش به سمت شکوفا شدن پیش رفت، ولی همیشه موانعی مثل سرعت اینترنت در مقابل آن وجود داشت. خیلی‌ها هنوز هم می‌گویند سرویس استریم بازی‌ها شکست خواهد خورد، ولی من فکر می‌کنم به این دلیل تا امروز شاهد قدرت‌نمایی این سرویس‌ها نبوده‌ایم که تکنولوژی مورد نیاز برای آن‌ها تا این حد پیشرفت نکرده بود. اکنون به‌لطف اینترنت ۵G می‌توانیم شاهد قدرت گرفتن سرویس‌های بازی ابری در طول پنج سال آینده باشیم و دنیای سرگرمی هم به شکل کلی تغییرات عظیمی خواهد کرد و آزادی عمل بیشتری به مخاطبان خواهد داد.

وقتی از کوجیما در مورد گوگل استیدیا و تأثیر آن بر صنعت بازی و حذف احتمالی کنسول‌ها سؤال می‌شود، او پاسخ می‌دهد:

در آینده بازی‌هایی از راه می‌رسند که مانند آن‌ها را تا امروز ندیده‌ایم و این اتفاق در صنعت سینما هم رخ داده است. اکثر فیلم‌های سینمایی بیش از دو ساعت زمان ندارند، چرا که بیننده ممکن است احساس گرسنگی یا نیاز به دستشویی پیدا کند و از طرف دیگر زمان طولانی فیلم‌ها باعث می‌شود تعداد سأنس‌های نمایش آن‌ها و در نتیجه سود سالن‌ها کمتر شود. ولی وقتی تلویزیون‌ها از راه رسیدند، صنعت سرگرمی تغییر مسیر داد تا بتواند مخاطبان خود را همیشه پای صفحه تلویزیون نگه دارد و اجازه تغییر کانال را به آن‌ها ندهد. مفاهیمی چون Cliffhanger (پایان نفس‌گیری که مخاطب را در انتظار ادامه ماجرا نگه می‌دارد) هم به همین دلیل با گسترش تلویزیون‌ها بیش‌ازپیش به کار رفتند.

کوجیما حتی پای صنعت موسیقی را هم به بحث باز می‌کند و از دورانی می‌گوید که شرکت‌های موسیقی صفحات خود را به شکلی عرضه می‌کردند که آهنگ‌های متداول و محبوب روی بخش اصلی آن‌ها قرار می‌گرفتند و آهنگ‌های متفاوت با ریسک بالا، مثل نمونه‌های ۲۰ دقیقه‌ای هم در طرف دیگر کار می‌شدند، چرا که مردم خیلی تمایلی به برگرداندن صفحه موسیقی نداشتند و نگران خراب شدن آن بودند. ولی با پیشرفت صنعت و از راه رسیدن فرمت‌های جدیدی مثل CD، دیگر می‌شد همه آهنگ‌ها را کنار هم قرار داد و مخاطب هم راحت‌تر به آن‌ها گوش می‌دهد. کوجیما در ادامه می‌گوید:

با پیشرفت سرویس‌های استریم، بازی‌های ویدیویی، فیلم‌های سینمایی، مستندها و هر نوع محصول ویدیویی دیگر را می‌توان در قالب یک پلتفرم واحد در دسترس مخاطب قرار داد. این همان آینده‌ای است که همیشه منتظر دیدن آن بوده‌ام. سرویس‌هایی مثل نتفلیکس به جایی می‌رسند که محتوای خود را به دو بخش «بازی‌های تعاملی» و «فیلم‌های غیر تعاملی» تقسیم می‌کنند؛ بازی‌ها و فیلم‌هایی که در حال حاضر مرز مشخصی بین آن‌ها وجود دارد، ولی در آینده این مرز از بین خواهد رفت و حتی همین الآن هم شاهد کمرنگ شدن آن هستیم، مثل کاری که نتفلیکس سال گذشته با اپیزودBandersnatch از سریال Black Mirror انجام داد.

کوجیما خیلی دوست دارد که خودش هم در این راه سهمی داشته باشد:

بازی‌ها در آینده تغییرات عظیمی خواهند کرد. البته کنسول‌های مدرن مثل نمونه‌هایی که الآن در بازار داریم، همچنان سر جای خود خواهند بود ولی تکنولوژی پیشرفت می‌کند و به جایی می‌رسیم که بازی‌هایی متفاوت با نوآوری‌های خاص را شاهد خواهیم بود. در حال حاضر سر من خیلی شلوغ است، ولی دوست دارم خودم هم سهمی در این قضیه داشته باشم.

ما در طول پنج سال آینده با گسترش جهانی اینترنت ۵G شاهد بازی‌هایی کاملاً متفاوت خواهیم بود. همین الآن هم ایده خیلی بزرگی در ارتباط با استریم بازی‌ها در ذهن من وجود دارد؛ ایده‌ای که نمی‌توانم چیز بیشتری از آن بگویم و آن را لو نخواهم داد (با خنده).

کارگردان مجموعه Metal Gear Solid در بخشی از مصاحبه به سراغ صحبت در مورد هوش مصنوعی هم می‌رود و به تغییراتی اشاره می‌کند که با پیشرفت هوش مصنوعی در صنعت سرگرمی رخ خواهد داد. هوش مصنوعی‌هایی که نوع شخصیت مخاطب را درک می‌کنند و از این طریق انتخاب‌های مناسب را مقابل او قرار می‌دهند و همین قضیه باعث ایجاد تغییراتی در نحوه تولید محتوا هم خواهد شد.

از دست نده:  معرفی شخصیت لیا سیدو در بازی Death Stranding از زبان هیدئو کوجیما

در آخر هم کوجیما به شوخی می‌گوید امیدوار است تا آن روز زنده بماند و بتواند با چشم‌های خود پیشرفت‌های صنعت سرگرمی را ببیند و خودش هم یکی از اولین افرادی باشد که انواع جدیدی از بازی‌های ویدیویی را کارگردانی می‌کند، حتی اگر این کار خیلی سخت باشد. او عقیده دارد که پیش‌گام بودن در صنایع مختلف لزوماً به‌معنی کسب درآمد زیاد نیست، چرا که برای این کار نیاز به پشت سر گذاشتن آزمون و خطاهای زیاد و تحمل سختی‌ها دارید، به‌جای اینکه خیلی راحت مسیری که سایرین آماده کرده‌اند را طی کنید. خود کوجیما هم همواره دوست دارد به سراغ تجربه‌های تازه برود، زیرا او بازی‌های ویدیویی را به خاطر پول آن‌ها نمی‌سازد و تا آخر عمر هم دست از ساخت این بازی‌ها نخواهد کشید.

هیدئو کوجیما این روزها در استودیوی کوجیما پروداکشنز – Kojima Productions سرگرم کار روی بازی دث استرندینگ – Death Stranding برای پلی‌استیشن ۴ است و باید صبر کرد و دید آیا ایده‌های بلندپروازانه او در زمینه استریم بازی‌ها در این اثر خود را نشان می‌دهند یا به پروژه‌های بعدی این کارگردان ژاپنی منتقل می‌شوند. منبع: زومجی/

 

امتیاز دهید
  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

داغ‌ترین بحث‌ها

تازه های بازی

جدیدترین مطالب فیلم و سریال

ترسناک‌ترین‌ها