آدام کیچینسکی، رئیس استودیوی سی دی پراجکت رد، در صحبتهای جدید خود عنوان کرده است که تا به اینجای کار، واکنشها نسبت به بازی سایبر پانک ۲۰۷۷ – Cyberpunk 2077 بهشدت مثبت بودهاند و انتظارات خالقان آن را برآورده کردهاند؛ طوری که همهی اعضای تیم، بهشدت به خاطر این استقبال زودهنگام هیجانزده هستند و از دنبال کردن آمارهای موفقیتآمیز کمپین تبلیغاتی بازی، لذت میبرند. اولین تریلر رسمی محصول مورد بحث که در جریان کنفرانس مطبوعاتی مایکروسافت در E3 2018 از آن رونمایی شد و از مدتزمانی تقریبا دو دقیقهای بهره میبرد، در چهار هفتهی اول پخشش، ۱۴ میلیون تماشاگر داشت و ویدیوی ۴۸ دقیقهای منتشرشده از گیمپلی بازی نیز در مدتزمانی یکسان، در جلب توجه نزدیک به ۹ میلیون بیننده، به در بسته نخورد؛ درحالیکه از یک طرف، هیچکدام از شِش تریلر اصلی بازی The Witcher 3: Wild Hunt در دورهی ۲۸ روزهی بعد از انتشارشان، حتی به ثبت رکورد ۴ میلیون بیننده هم نزدیک نشدند و از طرف دیگر، در نود درصد مواقع، گیمرها ابدا به نمایشهای طولانیتر از دَه دقیقهی یک بازی AAA، واکنشی اینچنین مثبت نشان نمیدهند. ماجرا از جایی جالبتر میشود که متوجه شوید که سیدی پراجکت رد علاوهبر تایید پنجاه میلیون بار تماشا شدن تریلرهای منتشرشده از سایبر پانک ۲۰۷۷ – Cyberpunk 2077 بهصورت کلی، آمار فوقالعادهی دیگری را هم برای یادآوری قدرتش به همگان ارائه کرده است؛ آماری که برآمده از چیزی نیست جز فعالیت رسانهای به خصوصی که تیم تبلیغاتی شرکت توانست آن را به بهترین نحو ممکن، به ثمر برساند.
اگر E3 سال گذشتهی میلادی و نمایشگاه گیمزکام ۲۰۱۸ را به یاد داشته باشید، قطعا فراموش نکردهاید که در هر دوی آن رویدادها، ما دائما اخباری دربارهی نمایش داده شدن یک ویدیوی تقریبا ۵۰ دقیقهای به ژورنالیستها و یوتیوبرهای شناختهشدهی دنیای ویدیوگیم را دنبال میکردیم؛ دو نمایش پشت درهای بسته که البته محتوایشان به خاطر درخواستهای پرشمار طرفداران، بالاخره چند ماه بعد و در قالب همان ویدیوی جذاب چهلوهشت دقیقهای، به دست ما نیز رسید. در آن دو کنفرانس اختصاصی، مجموعا سازندگان بازیشان را به ۲۸۰۰ نفر از آدمهای خارج از استودیو نشان دادند و مشخصا تعداد قابل توجهی از این افراد نیز در قالب مقالات یا ویدیوهایی در یوتیوب، به صحبت دربارهی تجربهی فوقالعادهشان از تماشای تریلری عالی از سایبر پانک ۲۰۷۷ – Cyberpunk 2077 پرداختند. اما ماجرا از جایی جالبتر میشود که حالا CD Projekt RED در خبری جذاب اعلام میکند که تکتک ویدیوهای منتشرشده توسط آنها در این رابطه، تا همین لحظه ۲۵۰ میلیون بار پخش شدهاند و این معنایی ندارد جز آن که بازی سایبر پانک ۲۰۷۷ – Cyberpunk 2077 حتی فقط با انتشار اخبارش میتواند شوک بزرگی را به جامعهی مخاطبان هنر هشتم وارد کند. تازه کیچینسکی میگوید کمپین تبلیغاتی بازی شاید تا اینلحظه شدیدا موفقیتآمیز جلو رفته باشد اما هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد!
پیوتر نیولوباویچ، یکی از اعضای کلیدی شرکت در این گزارش تازه، خبر از کاهش درآمد و سودآوری سیدی پراجکت رد در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی میدهد. البته درآمدها باتوجهبه زمانِ گذشته از تاریخ عرضهی آخرین بازی AAA شرکت، همزمان با کاهش یافتن، رضایتبخش و مطابق انتظارات ظاهر شدهاند؛ سودآوریهای خالصی که ۲۸.۶ دلار آنها را The Witcher 3: Wild Hunt و Thronebreaker: The Witcher Tales به ارمغان آوردهاند و کمپانی لهستانی، ۷.۸ میلیون دلارشان را نیز به خاطر فروشگاه بازی دیجیتالی خود یعنی GOG کسب کرده است. جالبتر از همه هم اینکه سیدی پراجکت در سال مالی گذشته، ۶۰ درصد از خرجهای خود را برای تحقیقات و پیشبرد پروژههای هنوز عرضه نشدهاش مصرف کرد؛ پروژههایی که طبیعتا بعضی از آنها، هنوز معرفی هم نشدهاند.
سیدی پراجکت رد که که در مجموع نزدیک به ۸۰۰ کارمند دارد و تقریبا سالانه ۱۰۰ نفر را نیز به این عدد میافزاید، درکنفرانس مالی تازهی خود گفت که با گسترش فضای کاریاش، حالا آمادهی استخدام فوری ۲۵۰ کارمند جدید شده است که البته تمامی آنها روی پروژههایی که بعد از عرضهی «سایبرپانک ۲۰۷۷» منتشر میشوند، کار خواهند کرد. راستی، علاوهبر تمامی موارد گفتهشده، سازندگان دنیای دوستداشتنی «ویچر» (The Witcher) اعلام کردند که در سال ۲۰۱۸، هشتاد درصد محصولاتشان بهصورت فیزیکی فروش رفتهاند و در تقسیمبندی میزان درآمدزایی روی پلتفرمهای مختلف،پی سی، ایکس باکس وان و پلی استیشن هرکدام با ۵۴، ۳۳ و ۱۳ درصد فروش، برای آنها بیشترین و کمترین سهم و اهمیت را دارند.
اما وقتی صحبت از گذشته به پایان میرسد و آدام کیچینسکی شروع به نظر دادن دربارهی آیندههای دور و نزدیک سیدی پراجکت میکند، همهچیز به مرحلهی دیگری از جذابیت میرسد. او باور دارد که E3 2019، مهمترین E3 تاریخ برای شرکت تا به امروز خواهد بود و آنها نمایشی قدرتمند را برای درخشش در این رویداد، مهیا کردهاند. همچنین کیچینسکی میگوید بازی AAA و بزرگی که بعد از انتشار سایبر پانک ۲۰۷۷ – Cyberpunk 2077 توسط آنها به بازار فرستاده خواهد شد هم همین حالا دارد مراحل ساختش را جلو میبرد و شرکت لهستانی میخواهد با هر دوی این آثار، به فراتر از حد تصورات گیمرها برود. این پروژه یک بازی واقعا جدید است و با آن که منطقا نباید از الآن مشغول فکر کردن راجع به ماهیتش بشوید، اما میتوانید اطمینان داشته باشید که قرار نیست بعد از عرضهاش، مقابل نسخهی بازسازیشدهی یکی از محصولات پیشین CD Projekt قرار بگیرید! اعضای تیم ساخت آن بازی فعلا بهشدت کوچکتر از تیم ساخت سایبر پانک – Cyberpunk به نظر میآید و با اینکه محصول مورد بحث درنهایت میخواهد دقیقا به مانند همین بازی درخشان جلوه کند، اما ابدا کانسپتی مشابه با سایبر پانک ۲۰۷۷ – Cyberpunk 2077 ندارد.
همچنین سیدی پراجکت، خوشبختانه تایید کرد که پروسهی ساخت سایبر پانک ۲۰۷۷ – Cyberpunk 2077، اکنون تا حد بسیار زیادی جلو رفته است و در مرحلهای قرار دارد که حتی به هیچ عنوان نمیتواند از یکی از بازیهای ماههای بعدی یا عرضهشده در روزها و هفتههای پیشین کوچکترین الهامی بگیرد؛ هرچند که شرکتی مثل CD Projekt، برخلاف بعضی از استودیوهای سودجو و کمارزششدهی دنیای ویدیوگیم، در هر حالت هرگز برای آفرینش بازیهایش با چنین روشهایی سر و کار نداشته و ندارد. علاوهبر تمامی اینها، سایبر پانک ۲۰۷۷ – Cyberpunk 2077 در انحصار هیچ فروشگاه دیجیتالی مشخصی نخواهد بود و درون حداکثر لانچرهای ممکن برای PC عرضه خواهد شد. بااینحال، ممکن است که کامپیوترهای شخصی، ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ تنها مقاصد سایبر پانک ۲۰۷۷ – Cyberpunk 2077 نباشند و این بازی برای کنسولهای نسل بعدی هم منتشر شود؛ مخصوصا به این خاطر که RED Engine یا همان موتور بازیسازی سیدی پراجکت، حالا آنقدر پیشرفته شده است که از توانایی آماده کردن بازیها برای عرضهشان در نسل نهم کنسولها بهره ببرد.
کیچینسکی در ادامهی صحبتهای خود، ضمن اعلام بیاطلاعیاش نسبت به تغییر یا عدم تغییر قیمت پایهی بازیهای AAA و رسیدن آنها از ۶۰ به ۸۰ دلار، به صحبت دربارهی Google Stadia و سرویسهای اشتراکی شبیه به آن نیز میپردازد. وی عقیده دارد که هر سرویسی که روشهای متنوعتری برای ارائهی محتوا به مخاطبان را در اختیار شرکتها بگذارد، عنصر خوبی در دنیای هنر هشتم به شمار میرود. البته رئیس شرکت سیدی پراجکت رد تاکید میکند که به سبب بیاطلاعی آنها نسبت به جزئیات این پلتفرمهای اینترنتی و جدید، هنوز زمان زیادی تا فرا رسیدن وقت مناسب برای نظر دادن دربارهی آنها باقی مانده است.
سیدی پراجکت رد با ساخت بازیهایی که همیشه یکی بهتر از دیگری بودهاند، سری The Witcher و خودش را به خوبی در قلب مخاطبان جای داد. همهچیزِ این شرکت از کیفیت محصولاتش، تا نحوهی قیمتگذاری DLCهای ارزشمند و برخورد تماما محترمانهای که نسبت به بازیکنان دارد، آن را برای خیلیها تبدیل به یکی از برترین استودیوهای دنیای سرگرمیساز ویدیوگیم کردهاند. باتوجهبه آن که اعضای سیدی پراجکت رد همین حالا مشغول انتخاب کردن برترین ایدهها برای ساخت بازیهای بعدیشان هستند و ما میدانیم که آنها علاوهبر سایبر پانک ۲۰۷۷ – Cyberpunk 2077، نه یک بازی کوچک که بهگفتهی خودشان یک اثر AAA دیگر را نیز تا پیش از پایان یافتن سال ۲۰۲۱ میلادی به دست مخاطبان میرسانند، آیندهی شرکت لهستانی، حالا روشنتر از همیشه به نظر میآید. افزون بر آن، نباید فراموش کرد که اگر سیدی پراجکتِ پرطرفدار، حقیقتا قصد عرضهی دو بازی AAA تا قبل از رسیدن آخرین روز سال ۲۰۲۱ را داشته باشد، نمیتوان هیچ حالتی را متصور شد که در آن، سایبر پانک ۲۰۷۷ – Cyberpunk 2077 در تاریخی دیرتر از پاییز ۲۰۲۰، با دنیایش از ما طرفداران پذیرایی کند. منبع: زومجی/