• خانه
  • >
  • سینما
  • >
  • باکس آفیس: فیلم انتقام جویان ۴ و شکستن رکورد فروش آواتار [آپدیت ۳۰ تیر ۹۸]

باکس آفیس: فیلم انتقام جویان ۴ و شکستن رکورد فروش آواتار [آپدیت ۳۰ تیر ۹۸]

  • توسط WentWorthMiller
  • ۵ سال قبل
  • ۰
باکس آفیس: فیلم انتقام جویان 4 - Avengers: Endgame در آستانه شکستن رکورد فروش آواتار
[آپدیت ۳۰ تیر ۹۸] در جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون، فیلم Avengers: Endgame (اونجرز: پایان بازی) سرانجام به یک رکورد تاریخی دست یافت. طبق خبری که هالیوود ریپورتر منتشر کرده، فروش قسمت چهارم فیلم Avengers (اونجرز) تا پایان روز شنبه به ۲.۷۸۹۲ میلیارد دلار رسید تا اختلاف این فیلم با فیلم Avatar (آواتار) با فروش ۲.۷۸۹۷ میلیارد دلار به حدود ۵۰۰ هزار دلار برسد. قابل انتظار است که فیلم Avengers: Endgame در روز یکشنبه بیش از ۵۰۰ هزار دلار دیگر فروش کند تا رسما رکورد فروش فیلم Avatar را پس از نزدیک به ۱۰ سال بشکند. آلن هورن از مدیران والت دیزنی در بیانیه منتشر شده در این رابطه به هالیوود ریپورتر گفت:

صد البته حتی با گذشته یک دهه، تاثیر قدرتمند فیلم Avatar و جیمز کامرون همچنان باقی مانده است و دستاوردهای شگفت‌انگیز هر دو فیلم مستلزم اثبات قدرت فیلم‌ها برای کشاندن مردم به سینماها است تا آن‌ها را در یک تجربه مشترک گرد هم بیاورد. فیلمسازان با استعدادی در پشت دنیای این فیلم‌ها حضور دارند و ما منتظر هر دو جهان سینمایی مارول و پاندورا در آینده نزدیک هستیم.

فیلم Avengers: Endgame کار خود را با افتتاحیه‌ای تاریخی آغاز کرد و این فیلم تا به امروز بیش از ۸۵۰ میلیون دلار در آمریکای شمالی و بیش از ۱.۹ میلیارد دلار در سراسر جهان فروش کرده است. اگرچه فیلم Avengers: Endgame موفق شد فیلم Avatar را در گیشه جهانی شکست دهد، اما همچنان دومین فیلم پر فروش سینمای آمریکای شمالی است که شکستن این رکورد در حال حاضر ممکن نیست. مدتی پیش بود که کمپانی مارول استودیو تاریخ انتشار نسخه خانگی و دیجیتالی فیلم Avengers: Endgame را تایید و اعلام کرد. طبق گفته مارول، در ابتدا نسخه دیجیتالی در تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۱۹ (۸ مرداد ۱۳۹۸) منتشر خواهد شد و در ادامه شاهد انتشار نسخه خانگی این فیلم که شامل نسخه بلوری، ۴K و DVD می‌شود، در تاریخ ۱۳ آگوست ۲۰۱۹ (۲۲ مرداد ۱۳۹۸) خواهیم بود.

گزارش باکس آفیس این هفته را به‌دلیل گرفتار شدن در طوفان مهلک قسمت سوم فصلِ آخرِ / هشتم سریال بازی تاج و تخت – گیم آف ترونز – Game of Thrones خیلی خیلی دیر با فیلم اونجرز: پایان بازی – انتقام جویان ۴ – Avengers: Endgame شروع می‌کنیم که اکرانش را با رقمِ فک‌اندازِ ۳۵۰ میلیون دلار افتتاحیه‌ی سه روزه در گیشه‌ی خانگی آغاز کرد. اکران انتقام جویان: بازی پایانی – Avengers: Endgame اما بیش از هر چیز دیگری، حکم انفجارِ یک بمب هسته‌ای را داشت که تازه از یک نقطه شروع شد و تا شعاع چند کیلومتری، هرچه سر راهش بود را به قلمروی رادیواکتیوی خودش تبدیل کرد. اونجرز: بازی پایانی – Avengers: Endgame رکورد بهترین درآمد پیش‌نمایش‌های پنج‌شنبه (۶۰ میلیون دلار)، بهترین درآمد خالص جمعه (۹۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار)، بهترین درآمد روز افتتاحیه (۱۵۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار)، بهترین درآمد شنبه (۱۰۹ میلیون دلار) و بهترین درآمد یکشنبه (۸۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار) را حتی با احتساب نرخ تورم شکست. برای اینکه دقیقا دستتان بیاید که افتتاحیه‌ی ۳۵۰ میلیونی «بازی پایانی» چقدر بزرگ است باید بگویم که این رقم، ۱۰۰ میلیون دلار بزرگ‌تر از افتتاحیه‌ی ۲۵۷ میلیون دلاری «اونجرز: جنگ اینفینیتی»، رکورددار قبلی و ۱۱۰ و نیم میلیون دلار بزرگ‌تر از افتتاحیه‌ی ۲۴۸ میلیون دلاری «جنگ ستارگان نیرو برمی‌خیزد» است. بیست و دومین فیلم دنیای سینمایی مارول اما ۸۵۹ میلیون دلار هم از کشورهای خارجی کسب کرده تا به مجموعِ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار افتتاحیه‌ی جهانی برسد؛ نه‌تنها «بازی پایانی» سریع‌ترین فیلمِ تاریخ که به مرز یک میلیارد دلار فروش رسیده، بلکه در جریان فقط ۵ روز موفق شده تا درآمدِ کلِ ۱۷‌تا از ۲۱ فیلم قبلی مارول از جمله کاپیتان مارول – Captain Marvel را پشت سر بگذارد. افتتاحیه‌ی ۸۵۹ میلیونی انتقام جویان ۴ – Avengers: Endgame در گیشه‌ی خارجی نه‌تنها بیش از ۴۰۰ میلیون دلار بیشتر از رکورددار قبلی یعنی «سریع و خشن ۸» است، بلکه افتتاحیه‌ی جهانی‌اش هم تقریبا دو برابر افتتاحیه‌ی جهانی ۶۴۰ و نیم میلیون دلاری «جنگ اینفینیتی» است. ساخته‌ی برادران روسو با کسب ۹۱ و نیم میلیون دلار از درآمدش از سینماهای آیمکس، با اختلافِ ۹۲ درصد، «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» را پشت سر گذاشت و لقب بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی جهانی آیمکس را به دست آورد. اونجرز: بازی پایانی – Avengers: Endgame فقط ۳۳۰ و نیم میلیون دلار هم از اکران پنج روزه‌اش در چین به دست آورده که بزرگ‌تر از افتتاحیه‌ی ۲۹۹ میلیون دلاری فیلم چینی «زمین سرگردان» در این کشور است. در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که «بازی پایانی» بدون‌شک تا پایان دوره‌ی اکرانش، مدال نقره‌ی گیشه‌ی خانگی و جهانی را به دست خواهد آورد. از همین حالا عبور «بازی پایانی» از درآمد ۷۶۰ میلیون دلاری «آواتار» در گیشه‌ی خانگی و درآمد ۲ میلیارد و ۱۸۷ میلیونی «تایتانیک» در گیشه‌ی جهانی تضمین شده‌ است. اما هنوز درباره‌ی توانایی انتقام جویان پایان بازی – Avengers: Endgame در عبور از درآمد ۶۹۹ میلیون دلاری «زمین سرگردان» در بازار چین و به چنگ آوردنِ مدال نقره‌ی پُرفروش‌ترین فیلم چین شک و تردید وجود دارد. بااین‌حال، اونجرز: بازی پایانی – Avengers: Endgame بی‌بروبرگرد رکورد درآمد ۳۹۲ میلیونی «سریع و خشن ۸» در چین را خواهد شکست تا به پرفروش‌ترین فیلم وارداتی این بازار تبدیل شود.

اما این اتفاقات مربوط‌به سه روز اول اکرانِ خانگی و پنج روز اول اکرانِ جهانی تا روز یکشنبه می‌شدند. غوغای انتقام جویان ۴ – Avengers: Endgame از آن موقع تاکنون ادامه داشته است. انتقام جویان: پایان بازی – Avengers: Endgame با کسب ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در روز دوشنبه، ۳۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار در روز سه‌شنبه و ۲۵ میلیون دلار دیگر در روز چهارشنبه، مجموعِ درآمدش را در عرضِ شش روز به ۴۵۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار رساند. رقمی که این فیلم را بالاتر از «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» (۴۴۸ میلیون دلار) و «اونجرز: دوران اولتران» (۴۵۹ میلیون دلار) قرار می‌دهد. به عبارت دیگر هنوز هیچی نشده، اونجرز ۴ – Avengers: Endgame در جایگاه هفدهم پُرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخِ گیشه‌ی خانگی قرار گرفته است و احتمالا اولین هفته‌ی اکرانش را با کسب چیزی حدود ۴۷۳ میلیون دلار که آن را بین «جنگ ستارگان» (۴۶۰ میلیون دلار) و «جنگ ستارگان: تهدید شبح» (۴۷۴ میلیون دلار) قرار می‌دهد به اتمام خواهد رساند. انتقام جویان ۴ – Avengers: Endgame در حالی هفته‌ی دوم اکرانش را با قرار گرفتن در رده‌ی پانزدهم پُرفروش‌ترین فیلمِ گیشه‌ی خانگی آغاز خواهد کرد که احتمالا همین الان که در حال خواندن این مطلب هستید، با عبور از مرز ۵۰۰ میلیون دلار درآمد خانگی، «در جستجوی دوری» (۴۸۶ میلیون دلار) و «دیو و دلبر» (۵۰۴ میلیون دلار) را پشت سر گذاشته است و آخرهفته‌ی دومش را در روز یکشنبه‌ی هفته‌ی پیش‌رو با پشت سر گذاشتنِ «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (۶۲۰ میلیون دلار) و «اونجرز» (۶۲۳ میلیون دلار) به اتمام خواهد رساند. «اونجرز: بازی پایانی» اما ۵ میلیون دلار دیگر در روز پنج‌شنبه (به‌علاوه‌ی ۷۰ میلیون دلار هم در روز چهارشنبه) در بازار پین فروخت و به مجموعِ ۹ روزه‌ی ۵۱۲ و نیم میلیون دلار در این کشور رسید. این رقم «بازی پایانی» را با اختلاف، بالاتر از «سریع و خشن ۸» (۳۹۲ میلیون دلار) به پُرفروش‌ترین فیلم وارداتی هالیوود در چین تبدیل می‌کند. و البته انتقام جویان: بازی پایانی – Avengers: Endgame به این ترتیب به اولین فیلمِ هالیوودی تبدیل می‌شود که در این کشور از مرز ۵۰۰ میلیون دلار عبور کرده است. از آنجایی که کلا فیلم‌های بزرگ در چین، بعد از افتتاحیه‌های بزرگشان با سقوط‌های شدیدی روبه‌رو می‌شوند، احتمالا باید انتظار سقوط آزاد انتقام جویان ۴ – Avengers: Endgame را در این بازار داشته باشد. با این وجود، احتمالا اونجرز: پایان بازی – Avengers: Endgame تا یکشنبه‌ی هفته‌ی پیش‌رو به چیزی حدود ۵۸۰ میلیون دلار در این کشور دست خواهد یافت؛ رقمی که آن را بالاتر از «عملیات دریای سرخ» (۵۷۹ میلیون دلار) و پایین‌تر از «زمین سرگردان» (۶۹۹ میلیون دلار) و «جنگجوی گرگ ۲» (۸۵۴ میلیون دلار)، به سومین فیلم پُرفروش تاریخ چین تبدیل می‌کند.

در حال حاضر رسیدن به «زمین سرگردان» برای انتقام جویان: پایان بازی – Avengers: Endgame هدفِ تقریبا غیرممکنی به نظر می‌رسد، اما مارول باید سرش را به خاطر به دست آوردن مدالِ برنزِ بازار چین بالا بگیرد. این در حالی است که اگر اونجرز: بازی پایانی – Avengers: Endgame در آخرهفته‌ی پیش‌رو دوام باورنکردنی‌ای را در چین تجربه کند که هیچی، در غیر این صورت عبور انتقام جویان ۴ – Avengers: Endgame از «جنگجوی گرگ ۲» در چین همان‌قدر برای این فیلم غیرممکن است که پشت‌سر گذاشتن «نیرو برمی‌خیزد» (۹۳۷ میلیون دلار) در آمریکای شمالی غیرممکن است. اونجرز ۴ – Avengers: Endgame تا حالا یک میلیارد و ۲۶۲ میلیون دلار فقط از کشورهای خارجی به دست آورده است؛ رقمی که آن را پشت‌سر «جنگ اینفینیتی» (یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار)، «تایتانیک» (یک میلیارد و ۵۲۸ میلیون دلار) و آواتار (۲ میلیارد و ۲۷ میلیون دلار) در جایگاه سوم پُرفروش‌ترین فیلم‌های گیشه‌ی خارجی قرار می‌دهد. اونجرز: اند گیم – Avengers: Endgame هم‌اکنون یک میلیارد و ۷۱۴ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است و به‌راحتی می‌تواند تا پایانِ آخرهفته‌ی دوم اکرانش، از مرز ۲ میلیارد دلار عبور کند. عملکرد عالی انتقام جویان: بازی پایانی – Avengers: Endgame در کشورهای خارجی علاوه‌بر گیشه‌ی خانگی، چیزی است که آن را به یک بلاک‌باسترِ منحصربه‌فرد تبدیل می‌کند. چیزی که این فیلم را از امثال «شوالیه‌ی تاریکی»، «بلک پنتر»، «واندر وومن» و فیلم‌های «جنگ ستارگان» متفاوت می‌کند همین است: آن فیلم‌ها اگرچه به درآمدهای فوق‌العاده‌ای در خانه دست پیدا کردند (۵۳۳ میلیون در سال ۲۰۰۸، ۷۰۰ میلیون دلار در سال گذشته، ۴۱۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ و ۹۳۷ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵)، اما عملکردشان در کشورهای خارجی در بهترین حالت «خیلی خوب» بود. برای مثال «شوالیه‌ی تاریکی» فقط ۴۶۹ میلیون دلار در کشورهای خارجی فروخت که فقط ۴ میلیون دلار بیشتر از درآمد «ماما میا» است. این موضوع درباره‌ی «نیرو برمی‌خیزد» (۹۳۷ میلیون خانگی / ۲ میلیارد و ۶۸ میلیون جهانی)، «روگ وان» (۵۳۲ میلیون خانگی / یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون جهانی) و «آخرین جدای» (۶۲۰ میلیون خانگی و یک میلیارد و ۳۳۳ میلیون جهانی» هم صدق می‌کند؛ در حالی استاندارد فروش خانگی و خارجی باید ۳۵ به ۶۵ باشد که درآمدِ این فیلم‌ها در گیشه‌ی خانگی و خارجی با هم مساوی است. این مسئله درباره‌ی «واندر وومن» (۴۱۳ میلیون خانگی / ۸۲۱ میلیون جهانی» و «بلک پنتر» (۷۰۰ میلیون خانگی / یک میلیارد و ۳۴۶ میلیون جهانی) هم حقیقت دارد. کاپیتان مارول – Captain Marvel یکی دیگر از فیلم‌هایی بود که با وجود اینکه شخصیتِ اصلی‌اش، یک مرد سفیدپوست نبود، اما علاوه‌بر ظاهر شدن فراتر از انتظارات در آمریکای شمالی، در کشورهای خارجی هم کمی بهتر از انتظارات ظاهر شد (۴۱۵ میلیون خانگی / ۶۹۵ میلیون خارجی). انتقام جویان ۴ – Avengers: Endgame هم در حالی عملکرد دیوانه‌واری در گیشه‌ی خانگی داشته که همزمان عملکرد دیوانه‌واری در چین و عملکرد دیوانه‌واری در دیگر نقاط دنیا به جز چین هم داشته است.

فیلم انتقام جویان 4 - اونجرز: پایان بازی - Avengers: Endgameاما اونجرز: پایان بازی – Avengers: Endgame در حالی تمام رکوردهای ممکنِ افتتاحیه را شکست که با این کار، مهم‌ترین سوالی که از مدت‌ها قبل از اکران پرسیده می‌شد را داغ‌تر کرد؛ اینکه آیا این فیلم توانایی شکستنِ رکورد فروشِ خانگی «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» و فروش جهانی «آواتار» را خواهد داشت؟ همان‌طور که قبل از اکرانِ فیلم هم صحبت کردیم، انتقام جویان ۴ – Avengers: Endgame فقط در صورتی می‌توانست شانسِ صدرنشینی در گیشه‌ی جهانی را داشته باشد که به یک میلیارد و ۱۳۲ میلیون دلار افتتاحیه‌ی جهانی دست می‌یافت. اگر انتقام جویان: بازی پایانی – Avengers: Endgame می‌توانست اکرانش را با کسب حداقل یک میلیارد و ۱۳۲ میلیون دلار در جریان پنج روز اول اکرانش آغاز کند و بعد به اندازه‌ی «اونجرز: جنگ اینفینیتی» (۲ میلیارد و ۵۸ میلیون دلار یا ۲/۵۶ برابرِ افتتاحیه‌ی جهانی ۸۳۱ میلیون دلاری‌اش) بادوام می‌بود، آن وقت شرایط لازم برای عبور از درآمد ۲ میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلاری «آواتار» را می‌داشت. اتفاقی که افتاد این بود که اونجرز ۴ – Avengers: Endgame به افتتاحیه‌ی جهانی یک میلیارد و ۲۲۲ میلیون دلار دست پیدا کرد و حالا تنها کاری که برای رسیدن به بزرگ‌ترین هدفش باید انجام بدهد این است که ۲/۲۸ برابر این افتتاحیه بفروشد. نکته‌ی جالب ماجرا این است که در حال حاضر این‌طور به نظر می‌رسد که احتمالِ فرو ریختنِ رکورد جهانی «آواتار» بیشتر از شکسته شدنِ رکورد خانگی «نیرو برمی‌خیزد» توسط این فیلم است. اولین چیزی که قبل از این محاسبه باید در نظر بگیریم، رقبای انتقام جویان: پایان بازی – Avengers: Endgame در هفته‌‌های آینده هستند. اولی‌شان فیلم پوکمون: کارآگاه پیکاچو – Pokemon: Detective Pikachu خواهد بود که احتمالا وقتی در تاریخ دهم می اکران شود (یک هفته زودتر از «ددپول ۲» در سال گذشته)، به درآمد هیولاوارانه‌‌‌ای در سراسر دنیا دست خواهد یافت. این احتمال وجود دارد که «کاراگاه پیکاچو» مثل اتفاقی که در رابطه با «جومانجی ۲» و «آخرین جدای» افتاد، به‌طرز مسالمت‌آمیزی درکنار انتقام جویان ۴ – Avengers: Endgame زندگی کند و هر دو کار خودشان را بدون ضربه زدن به دیگری انجام بدهند، ولی همزمان این احتمال هم وجود دارد که «کاراگاه پیکاچو» مقداری به درآمدِ «بازی پایانی» آسیب برساند. از سوی دیگر «جان ویک ۳: پارابلوم» (John Wick: Chapter 3 – Parabellum) را داریم که احتمالا عملکردِ غیرمنتظره‌ای در مایه‌های «جان ویک ۲» خواهد داشت (۹۲ میلیون خانگی و ۱۷۱ میلیون جهانی). اکشنِ جدید کیانو ریوز شاید مقداری از درآمد «بازی پایانی» را از آن بدزد، ولی در بهترین حالت در حال صحبت کردن درباره‌ی فیلمی هستیم که چیزی بیشتر از ۱۰۰ میلیون دلار در خانه و ۲۰۰ میلیون دلار در دنیا نخواهد فروخت. علاالدین – Aladdin یکی از آن فیلم‌های امسال که رسما به بزرگ‌ترین علامتِ سؤال تحلیلگران تبدیل شده است. جدیدترین ساخته‌ی گای ریچی به همان اندازه که می‌تواند عملکردی شبیه به «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» (فروش خانگی نه چندان قوی و کاملا نادیده گرفته شده در خارج) داشته باشد، به همان اندازه هم می‌تواند شبیه به «دزدان دریایی کاراییب ۵» (فروش خانگی کمتر از انتظارات اما فروش خارجی فوق‌العاده) ظاهر شود. قدرتِ ستاره‌ای ویل اسمیت در کشورهای خارجی (جوخه انتحار بدون بهره بردن از چین، ۷۴۵ میلیون دلار فروخت) در حالی به آن کمک خواهد کرد که قدرتِ نوستالژی بازسازی یکی از پرطرفدارترین انیمیشن‌های کلاسیک دیزنی هم احتمالا مهم‌ترین فاکتور فروشش در آمریکای شمالی خواهد بود.

از دست نده:  فیلم انتقام جویان 4 - Avengers: Endgame پر فروش‌ترین فیلم خارجی کشور چین

فیلم انتقام جویان 4 - اونجرز: پایان بازی - Avengers: Endgame

با این وجود، حتی اگر علاالدین – Aladdin به موفقیت برسد، معلوم نیست که آیا موفقیتش به فروش انتقام جویان: بازی پایانی – Avengers: Endgame ضربه می‌زند یا نه. بالاخره دیزنی در تابستان سال گذشته در حالی «اونجرز: جنگ اینفینیتی»، «شگفت‌انگیزان ۲» و «انت‌من و وسپ» را پشت سر هم اکران کرد که همه به بهترین درآمدهای ممکنشان دست پیدا کردند. چنین چیزی درباره‌ی «مگ» (The Meg) و «آسیایی‌های خیلی مایه‌دار» (Crazy Rich Asians)، فیلم‌های برادران وارنر هم صدق می‌کند. بعد از «علاالدین»، «گودزیلا: پادشاه هیولاها» و «راکت‌من» از راه می‌رسند که هر سه می‌توانند از فروش اونجرز: پایان بازی – Avengers: Endgame بکاهند، اما اگر اونجرز ۴ – Avengers: Endgame توانسته باشد تا دوام فوق‌العاده‌ای را در طول ماه اولِ نمایشش تجربه کند، دیگر آسیب دیدنِ فروشش توسط این فیلم‌ها اهمیتی نخواهد داشت. سرنوشت  اونجرز: پایان بازی – Avengers: Endgame در جریان یک ماه اولِ نمایشش مشخص خواهد شد. اما جدا از رقبا، سؤال دیگری که انتقام جویان ۴ – Avengers: Endgame برای عبور از «نیرو برمی‌خیزد» و «آواتار» باید جواب خوبی برای آن داشته باشد این است که اصلا فیلمی که کارش را با یک میلیارد و ۲۰۰ هزار دلار افتتاحیه شروع می‌کند، چقدر توانایی دوام آوردن خواهد داشت؟ بالاخره هرچه فیلم‌ها، افتتاحیه‌ی بزرگ‌تری را تجربه می‌کنند، افت فروشِ شدیدتری را هم تجربه می‌کنند. خبر بد این است که اونجرز: بازی پایانی – Avengers: Endgame تقریبا به احتمال خیلی زیاد دوام ضعیف‌تری نسبت به «جنگ اینفینیتی» خواهد داشت و این موضوع هیچ ربطی به رقبایش ندارد. «جنگ اینفینیتی» به ۶۷۹ میلیون دلار فروشِ خانگی از ۲۵۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار افتتاحیه دست پیدا کرد و از همین رو به «فرونت‌لودد»‌ترین فیلمی با افتتاحیه‌ی ۲۰۰ میلیون دلاری در دنیا تبدیل شد؛ یعنی اکثر درآمدش را در هفته‌‌‌‌های آغازین به دست آورد و رفته رفته از دوامش کاسته شد. اما همزمان خبر خوب این است که فیلم‌های اندکی که اکرانشان را با افتتاحیه‌ای فراتر از ۲۰۰ میلیون دلار آغاز می‌کنند، آن‌قدر در سطحی جهانی مورد تحسین منتقدان و محبوبِ سینماروها هستند که دوام خوبی را تجربه می‌کنند. با وجود تمام این حرف‌ها، «بازی پایانی» برای عبور از درآمدِ ۹۳۶ میلیون و ۶۶۲ هزار دلاری «نیرو برمی‌خیزد» و تصاحب کردن صدر جدول پُرفروش‌ترین فیلم‌های گیشه‌ی آمریکای شمالی باید ۲/۶۱ برابر افتتاحیه‌اش بفروشد. سؤال این است که آیا چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ «نگهبانان کهکشان ۲» به ۳۸۹ میلیون دلار فروشِ خانگی از ۱۴۵ میلیون دلار افتتاحیه دست پیدا کرد. اما نکته این بود که «نگهبانان کهکشان ۲» از زمان اولین قسمت «اونجرز» (۶۲۳ میلیون از ۲۰۷/۷ میلیون افتتاحیه)، با دوام‌ترین فیلم دنیای سینمایی مارول بود. اونجرز ۴ – Avengers: Endgame هم مثل خیلی از فیلم‌هایی که اوایلِ تابستان عرضه می‌شوند، دوام کمتری نسبت به فیلم‌های هم‌ردیفش که در اواسط تابستان اکران می‌شوند خواهد داشت؛ چرا که فیلم‌های اوایل تابستان برخلاف فیلم‌های اواسط تابستان، از فاکتور تعطیلی مدرسه‌ها برای افزایشِ درآمدهای روزانه‌شان بهره نمی‌برند.

از دست نده:  فهرست نهایی نامزدهای سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر - رقابت نزدیک 5 فیلم

فیلم جنگ ستارگان

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که «نیرو برمی‌خیزد» را به درآمدِ هیولایی‌اش رساند این بود که درست بعد از افتتاحیه‌ی رکوردشکنانه‌اش، از دو هفته تعطیلی مدرسه‌ها و ادارات به خاطر فصل کریسمس بهره می‌برد. چنین چیزی درباره‌ی آکوامن هم صدق می‌کند که کریسمس سال گذشته به ۳۳۵ میلیون دلار فروش خانگی از ۷۲ میلیون دلار افتتاحیه دست یافت. کلیدِ موفقیت قسمت اول انتقام جویان ۴ – Avengers: Endgame این بود که اگرچه در اوایل ماه می اکران شد، ولی درآمدهای روزانه‌اش به‌شکلی بود که انگار در اواسط ژوئن اکران شده است. اگر اونجرز: بازی پایانی – Avengers: Endgame قادر به انجام چنین کاری باشد، اگر انتقام جویان: پایان بازی – Avengers: Endgame بتواند در زمان باز بودن مدرسه‌ها عملکردی شبیه به زمانِ تعطیلی مدرسه‌ها داشته باشد، توانایی شکستنِ رکورد «نیرو برمی‌خیزد» را خواهد داشت و حتی شانس تبدیل شدن به اولین فیلمی که به ۹۵۰ میلیون دلار یا حتی یک میلیارد دلار فروش خانگی دست یافته را به دست می‌آورد. ولی اگر اونجرز ۴ – Avengers: Endgame دوامی شبیه به «جنگ اینفینیتی» داشته باشد، باید به کسب ۹۲۲ میلیون دلار درآمد خانگی رضایت بدهد. به خاطر همین است که بلندِ شدن اونجرز: بازی پایانی – Avengers: Endgame روی دستِ «نیرو برمی‌خیزد» در آمریکای شمالی، مأموریت خیلی سختی است. چون نه‌تنها رقابت تنگاتنگ‌تر است، بلکه این فیلم باید دوامی بهتر از قسمت قبل داشته باشد. در حال حاضر شانسِ انتقام جویان ۴ – Avengers: Endgame برای پشت‌سر گذاشتن «آواتار» در گیشه‌ی جهانی به این دلیل بیشتر است که فیلم‌هایی مثل «جان ویک ۳ و فیلم ترسناک ما – US، در گیشه‌ی خارجی به اندازه‌ی گیشه‌ی خانگی، بزرگ نخواهد بود و به خاطر اینکه «بازی پایانی» برای انجام این کار به دوام وحشتناک خوبی نیاز نخواهد داشت. «جنگ اینفینیتی» به یک میلیارد و ۳۶۹ میلیون دلار فروشِ خارجی از افتتاحیه‌ی خارجی ۵۷۳/۳ میلیون دلار (که شامل چین هم می‌شود) دست پیدا کرد که به معنای ۲/۳۸ برابرِ افتتاحیه‌اش است. اگر انتقام جویان ۴ – Avengers: Endgame هم ۲/۳۸ برابرِ افتتاحیه‌ی خارجی‌اش بفروشد، به ۲ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار فروشِ خارجی دست پیدا می‌کند که بیشتر از درآمدِ خارجی ۲ میلیارد و ۲۷ میلیون دلاری «آواتار» خواهد بود. اگر انتقام جویان: پایان بازی – Avengers: Endgame در کشورهای خارجی برابر با قسمت قبلی باشد، آن وقت می‌تواند دوام ضعیف‌ترش در آمریکای شمالی را جبران کند. اگر «بازی پایانی» ۲/۳۹ برابر افتتاحیه‌اش در کشورهای خارجی و ۲/۳۹ برابرِ افتتاحیه‌اش در آمریکای شمالی بفروشد، به ۲ میلیارد و ۵۳ میلیون دلار فروش خارجی، ۸۳۶ و نیم میلیون دلار فروش خانگی و البته ۲ میلیارد و ۸۸۹ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا می‌کند و به پادشاهی «آواتار» پایان خواهد داد.

از دست نده:  باکس آفیس: انیمیشن چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم ۳ گوی صدرنشینی را از فیلم آلیتا: فرشته جنگ ربود

۱۰ فیلم برتر گزارش باکس آفیس آمریکا در هفته اول ماه می ۲۰۱۹

ردیف نام فیلم درآمد آخرهفته مجموع آمریکای شمالی
۱ Avengers: Endgame ۳۵۰ میلیون دلار ۳۵۰ میلیون دلار
۲ Captain Marvel ۸ میلیون دلار ۴۱۳/۵ میلیون دلار
۳ The Curse of La Llorona ۷/۵ میلیون دلار ۴۱/۲ میلیون دلار
۴ Breakthrough ۶/۳ میلیون دلار ۲۶/۱ میلیون دلار
۵ Shazam ۵/۵ میلیون دلار ۱۳۱/۱ میلیون دلار
۶ Little ۳/۴ میلیون دلار ۳۵/۸ میلیون دلار
۷ Dumbo ۳/۲ میلیون دلار ۱۰۷ میلیون دلار
۸ Pet Sematary ۱/۲ میلیون دلار ۵۲/۶ میلیون دلار
۹ Us ۱/۱ میلیون دلار ۱۷۲/۸ میلیون دلار
۱۰ Penguins ۱ میلیون دلار ۵/۷ میلیون دلار

 

3.6/5 - (10 امتیاز)
  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

داغ‌ترین بحث‌ها

تازه های بازی

جدیدترین مطالب فیلم و سریال

ترسناک‌ترین‌ها