• خانه
  • >
  • بازی
  • >
  • نقد و بررسی بازی یوشی – Yoshi’s Crafted World + ویدیو گیم پلی و گالری تصاویر

نقد و بررسی بازی یوشی – Yoshi’s Crafted World + ویدیو گیم پلی و گالری تصاویر

  • توسط WentWorthMiller
  • ۵ سال قبل
  • ۰
نقد و بررسی بازی یوشی - Yoshi’s Crafted World + ویدیو گیم پلی و گالری تصاویر

همه ما کم‌وبیش با شخصیت‌های دوست‌داشتنی دنیای نینتندو آشنا هستیم. از کاراکترهای معروف مثل ماریو و دوست صمیمی‌اش یعنی یوشی گرفته تا شاهزاده پیچ و دستیاراش یعنی تود، همیشه در دنیای رنگارنگ نینتندو حضور داشته‌اند. با اینکه تمامی کاراکترهای یاد شده را از سری Super Mario Bros می‌شناسیم، نینتندو سعی داشته در طی فعالیت کاری‌اش، کاراکترهای محبوب خود را در بازی‌های جداگانه‌ای به دست علاقه‌مندان برساند. درکنار بازی‌هایی همچون Captain Toad، سری بازی‌های یوشی نیز طرفداران پروپاقرص خودش را دارد؛ طوری که از اوایل دهه ۹۰ شاهد ساخت بازی‌هایی با محوریت این دایناسور سبز رنگ بودیم.

اولین نسخه از مجموعه دوست داشتنی یوشی که برای نینتندو سوییچ منتشر شده است، بازی Yoshi’s Crafted World است. سازندگان همانند همیشه سعی داشته‌اند حس‌وحال شخصیت یوشی را در این بازی بدمند تا بتوانند یک روند شاد و مفرح را برای طرفداران به ارمغان بیاورند. از گرافیک و گیم‌پلی گرفته تا موسیقی همگی دست به دست هم داده‌اند تا در این راه موفق شوند و هدف اصلی بازی را به کاربران برسانند و آن هم یک تجربه آرامش‌بخش و بدون استرس است.

برخلاف نسخه‌های پیشین همچون بازی Yoshis Wooly World که دنیای آن از الیاف‌های مختلف ساخته شده است در این بازی همان‌طور که از نام آن پیدا است، اکثر آیتم‌های بازی از پلتفرم‌ها گرفته تا دشمنان از مقواهای کارتونی ساخته شده‌اند. سازندگان در این راستا موفق شده‌اند که یک فضای خیلی بامزه تشکیل دهند و گرافیک منحصربه‌فردشان را به رخ بکشند. یکی از مواردی که سازندگان در آن سنگ تمام گذاشته‌اند طراحی هنری هر یک از مرحله‌ها است؛ به طوری که طی گیم‌پلی ۸ الی ۱۰ ساعت این بازی، شما به هیچ وجه شاهد طراحی‌های تکراری در مراحل نخواهید بود و با وارد شدن به هر مرحله، جلوه‌های هنری‌شان شما را حیرت زده می‌کند.

تکلیف بازی Yoshi’s Crafted World مشخص است؛ یک گیم پلی ساده و روان در سبک سایداسکرولینگ و ۲.۵ بعدی. بنابرین نباید از این بازی توقع یک گیم پلی چالش‌برانگیز داشته باشید چرا که اکثر مراحل را می‌توانید بدون هیچ زحمتی پشت سربگذارید. اما در نظر داشته باشید که سادگی مراحل به معنای یک گیم‌پلی خسته‌کننده نیست و اینجا می‌توانید مهارت سازندگان را احساس کنید. سازندگان در طراحی مراحل این بازی از المان‌های مختلفی استفاده کرده‌اند که همین موضوع باعث شده است که بازی روند تکراری به خود نگیرد. درکنار ساختار اصلی این بازی یعنی «گیم‌پلی پلتفرمر» شاهد المان‌های مختلف و سرگرم‌کننده‌ای نیز هستیم.

نقد و بررسی بازی یوشی - Yoshi’s Crafted World + ویدیو گیم پلی و گالری تصاویر

همان‌طور که اشاره شد بازی در سبک دو و نیم بعدی ساخته شده است اما در آن سو شاهد مدل‌های سه‌بعدی هستیم که حتی برای آیتم‌های مقوایی نیز در نظر گرفته شده است. یکی از مواردی که به لذت‌بخش بودن بازی کمک کرده است توانایی پرتاب کردن آیتم‌ها در محیط پیرامون است که با پاداش‌های جذابی نیز همراه است. اولین‌بار است که شاهد این مکانیزم در سری بازی‌های یوشی هستیم و درواقع وظیفه اصلی شما این است که با پرتاب کردن این آیتم‌ها به سمت «گل‌های خندان»، آن‌ها را جمع‌آوری کنید تا با استفاده از آن‌ها در نقشه اصلی بازی پیش بروید. از دیگر المان‌های جذاب گیم‌پلی بازی می‌توان به روند پلتفرمر آن اشاره کرد که سازندگان در طراحی مراحل سنگ تمام گذاشته‌اند. جزئیات بالای طراحی هر یک از مرحله‌ها از پلتفرم‌ها گرفته تا قسمت‌های مخفی هر مرحله شما را وادار می‌کند که گوشه کنار هر محیط را بگردید و تمام «گل‌های خندان» و سکه‌ها را جمع‌آوری کنید.

از دست نده:  امتیاز فیلم رمبو ۵ - Rambo V: Last Blood : تریلر، بازیگران و تاریخ اکران

گیم‌پلی اصلی بازی روی روند پلتفرمر جریان دارد و المانی که توانسته‌ است با آن همکاری عالی داشته باشد، فیزیک فوق‌العاده آن است. با اینکه بازی در محیط ۲.۵ بعدی طراحی شده است اما فیزیکی بازی کاملا در همه‌ی قسمت‌های بازی کار شده است. به‌طور مثال شما با شلیک کردن توپ‌های جنگی به پلتفرم‌های دیگر باید خودتان را به پلتفرم‌های دیگر برسانید. البته برای دوری از فاش کردن قسمت‌های جذاب بازی تمامی این قسمت‌های فیزیک-محور را بررسی نمی‌کنیم.

معماها یا پازل‌هایی زیادی در هر یک از مراحل بازی گنجانده شده است که برای پیشروی در مراحل باید حتما آن‌ها را حل کنید. همان‌طور که بازی روی یک گیم‌پلی ساده تمرکز دارد، از طرفی معماهای بازی نیز در حالت آسان طراحی شده‌اند. از جمع‌کردن آیتم‌های گم‌شده یک کشتی تا هل دادن آیتم‌های مختلف و باز کردن راه‌ها، از معماهای شیرین این بازی به شمار می‌روند. در انتها نیز بگذارید اشاره‌ای به المان‌های مخفی‌کاری کنیم که در جریان آن باید از دست ارواح و دشمنان خطرناک پنهان شوید؛ چون راهی برای نابود کردن آن‌ها ندارید و فقط باید از دست آن‌ها فرار کنید.

نقد و بررسی بازی یوشی - Yoshi’s Crafted World + ویدیو گیم پلی و گالری تصاویر

تمامی مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد در یک محیط دوبعدی جای گرفته است که درکنار یکدیگر یک تجربه لذت‌بخش را برای بازیکنان به ارمغان می‌آورند. بازی Yoshi’s Crafted World شاید نتواند بازیکنان حرفه‌ای پلتفرمر را آنچنان که انتظار می‌رود، درگیر کند اما تجربه آن برای این قشر از بازیکنان خالی از لطف نیست؛ چرا که می‌توانند با این بازی استراحتی داشته باشند و صرفا از محیط‌های رنگارنگ و پلتفرم‌های ساده لذت ببرند. البته در نظر داشته باشید که صرفا پشت سر گذاشتن مراحل با سرعت بالا در این بازی بی‌فایده است چرا که شما باید امتیازات کافی یا همان گل‌های خندان و سکه‌ها را برای راه‌یابی به مراحل بعدی جمع‌آوری کنید. در غیر این صورت باید برگردید و با دقت کامل گوشه‌‌و‌کنار هر مرحله را بگردید و آیتم‌های مورد نیاز را جمع‌آوری کنید.

مهارت سازندگان در طراحی مراحل اینجا به پایان نمی‌رسد و سازندگان برای بالا بردن ارزش تکرار بازی یک ویژگی بسیار جالب در بازی جای داده‌اند. همان‌طور که اشاره شد طراحی هنری مراحل بازی بیشتر در قالب مقواهای کارتونی انجام شده است. پس از به اتمام رساندن هر مرحله، سازندگان همان مرحله را به‌صورت پشت‌ و رو شده در اختیار بازیکنان قرار می‌دهند که هم از نظر گیم‌پلی شاهد یک روند برعکس هستیم و هم از نظر طراحی هنری. حین تجربه هر مرحله شاهد مقواهای برعکس شده هشتیم که به‌طور کلی شما را با محیط‌های نسبتا جدید رو‌به‌رو می‌کند. در این مراحل شما باید به‌دنبال سگ‌های گمشده یوشی یعنی پوچی‌ها بروید که در نسخه‌های پیشین با آن‌ها آشنا شده‌ایم. در هر مرحله سه سگ گمشده قرار دارند که این بار با حل معما‌های مختلف باید آن‌ها را پیدا کنید و در انتهای مرحله به والدینش تحویل دهید تا در قبال آن «گل‌های خندان» دریافت کنید. گفتنی است که مراحل برعکس شده را باید با سرعت هرچه‌تمام‌تر پشت سربگذارید چرا که زمانی برای آن معین شده است و با انجام آن می‌توانید یک «گل خندان» اضافی نیز از آن خود کنید. تاکید می‌شود که هر یک از مراحل بازی شامل این محتوا می‌شود که ارزش تکرار بازی را چندین برابر می‌کند. همچنین پس از به اتمام رساندن کمپین بازی، سازندگان مراحل جداگانه‌ای را در نقشه اصلی این بازی در اختیار بازیکنان قرار می‌دهند. در نقشه اصلی بازی دستگاه‌های آرکیدی وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از سکه‌هایی که در مراحل جمع کرده‌اید از آیتم‌های آن‌ها بهره‌مند شوید. این دستگاه‌ها به‌طور شانسی به شما اسکین یا همان لباس‌های مختلفی می‌دهند که یکی از دیگری بامزه‌تر است.

از دست نده:  بازی لست آو آس 2 (The Last of Us Part II) به زودی منتشر می‌شود

نقد و بررسی بازی یوشی - Yoshi’s Crafted World + ویدیو گیم پلی و گالری تصاویر

تنوع بالای دشمنان در بازی Yoshi’s Crafted World نیز توانست نظر ما را به خودش جلب کند. کاراکترهای مقوایی درکنار موجودات و حیوانات دوست‌داشتنی در سر راه شما قرار می‌گیرند و یوشی با قابلیت‌های خودش مثل بلعیدن باید آن‌ها را از بین ببرد. البته همه دشمنان صرفا برای آسیب رساندن به شما در بازی قرار داده نشده‌اند و حتی می‌توانید با کمک برخی از آن‌ها موانع را پشت سربگذراید. البته باید حواستان باشد که به آن‌ها بدرفتاری نکنید و به‌طور مثال پا روی منقار آن‌ها نگذارید!

در این قسمت از بررسی قصد داریم نگاهی هم به مکانیزم‌های کاراکتر بامزه خودمان یعنی یوشی داشته باشیم. سازندگان مکانیزم‌های کارآمد و جالبی را برای شخصیت اصلی این بازی طراحی کرده‌اند که البته این مکانیزم‌ها در بخش دونفره (کوآپ) بیشتر نیز می‌شوند. کنترلر‌های کاراکتر بازی در روان‌ترین حالت ممکن طراحی شده است تا هر نوع کاربری بتواند از آن لذت ببرد. سازندگان توانایی معلق ماندن در هوا را برای یوشی‌ در نظر گرفته‌اند. مشکلی که در این بخش وجود دارد این است که این قابلیت روند بازی را بیش از حد آسان می‌کند و طراحی زیرکانه برخی از پلتفرم‌ها را زیر پا می‌گذارد و تنها با این قابلیت می‌توان آن‌ها را به‌راحتی پشت سرگذاشت. در آن سو قابلیت بلعیدن دشمنان و در ادامه پرتاب کردنشان در محیط پیرامون نیز یکی از فعالیت‌های سرگرم کننده این بازی به شمار می‌رود. مکانیزم قورت دادن یوشی به قدری لذت‌بخش است که از آن خسته نمی‌شوید و دوست دارید همیشه دشمنان را ببلعید و آن‌ها را به در و دیوار بکوبید.

از دست نده:  معرفی و دانلود بازی موبایل Cure Hunters

بخش دونفره یا همان کوآپ بازی یکی دیگر از حالت‌های بازی است که تا حدودی از مشکلات جزئی رنج می‌برد. درحالی‌که این بخش، گیم‌پلی بازی را بیش از اندازه آسان می‌کند احتمال دارد که حین تجربه این بازی با دوستتان حتی یک بار هم صفحه «Game Over» را نبینید؛ از آن‌جا که با همکاری دوستتان می‌توانید به‌راحتی پلتفرم‌های سخت بازی و حتی باس‌ها را پشت سر بگذارید. پس از افتادن از لبه پرتگاه یا تمام شدن نوار سلامتی، یوشی در قالب آیتمی در آسمان به پرواز در می‌آید و همراه شما می‌تواند به‌راحتی آن را لمس کند و نجاتتان دهد. البته گویا بخش دونفره بیشتر برای کودکان و والدین طراحی شده است که رفته رفته می‌تواند جنبه آموزشی نیز برای آن‌ها داشته باشد؛ چرا که به‌لطف یکی از مکانیزم‌های بازی، دایناسور دیگری می‌تواند سوار یکی دیگر از دایناسور‌ها شود و تنها وظیفه پرتاب کردن و بلعیدن دشمنان را برعهده بگیرد. سوار شدن روی دایناسور دیگری تنها با پریدن امکان‌پذیر است و بازی به‌طور خودکار شما را به پشت دایناسور دیگری سوار می‌کند. البته مشکلی که وجود دارد این است که راهی برای جلوگیری از نشستن خودکار بر پشت دایناسور دیگری وجود ندارد و شاید این حالت در محیط‌های بسته به تجربه دونفره بازی آسیب بزند. اگر سازندگان مکانیزم یا کلیدی روی کنترلر برای این قابلیت تعبیه می‌کردند که شما به درخواست خود سوار دایناسور همراه‌تان شوید شاید در محیط‌های بسته و کوچک شاهد تجربه بهتری بودیم.

نقد و بررسی بازی یوشی - Yoshi’s Crafted World + ویدیو گیم پلی و گالری تصاویر

داستان بازی Yoshi’s Crafted World کاملا واضح و قابل درک است. یوشی به همراه دوستانش در جزیره‌ای زندگی می‌کند و یک سنگ جادویی نیز  نماد این جزیره است. شخصیت‌های منفی داستان ما یعنی کامِک و باوزر کودک قصد دارند که این سنگ را به سرقت برسانند تا به آرزوهای پلیدشان برسند. اما زمانی‌که دست به عمل این کار می‌زنند، تمام الما‌س‌های این سنگ در دنیای این بازی پراکنده می‌شود و حال وظیفه یوشی این است که به‌دنبال آن‌ها برود و همه آن‌ها را پیدا کند تا به دست کاراکترهای شرور ما نرسد.

موسیقی و صداگذاری بازی نیز در راستای بالا بردن سطح شادی بازی دست‌ به دست هم داده‌اند و یک فضای کاملا آرامش‌بخش در بازی ایجاد کرده‌اند. از صدای بامزه یوشی گرفته تا صدای سگ دوست‌داشتنی‌اش درکنار موسیقی بازی کاری می‌کند که درکنار دوستتان بشینید و فقط دشمنان را ببلعید و به صدای بامزه آن‌ها بخندید. گفتنی است بازی Yoshi’s Crafted World روی کنسول نینتندو سوییچ بررسی شده است. منبع: زومجی/

امتیاز دهید

متاکریتیک

میانگین امتیاز بازی
۷.۹
  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

داغ‌ترین بحث‌ها

تازه های بازی

جدیدترین مطالب فیلم و سریال

ترسناک‌ترین‌ها