• خانه
  • >
  • موسیقی
  • >
  • رونمایی آلبوم بی‌کلام نشو ساخته رامین وطن‌نیا

رونمایی آلبوم بی‌کلام نشو ساخته رامین وطن‌نیا

  • توسط WentWorthMiller
  • ۲ ماه قبل
  • ۰
مراسم رونمایی آلبوم نشو با حضور «محمدرضا درویشی»، «صادق چراغی»، «فاطمه هاشمی»

بنابر جدیدترین اخبار موسیقی ایران، آلبوم نشو ساخته رامین وطن‌نیا، آهنگساز، به صورت بی‌کلام خلق شده است. صادق چراغی پژوهشگر موسیقی مقامی و آهنگساز به عنوان آغازگر این مراسم گفت: من به رامین وطن‌نیا برای پیمودن و تحمل تمام سختی‌ها و مصائب این کار که سرانجام به انتشار این آلبوم انجامید، تبریک می‌گویم. ما در حال حاضر در دوران مرگ مؤلف به‌سر می‌بریم. شرایط به گونه‌ای است که کمتر از این دست کارها دیده و شنیده می‌شود، چراکه خلق اینچنین آثار بسیار دشوار است. امیدوارم این اولین و آخرین اثر رامین وطن‌نیا نباشد. ورود به جرگه مولفان دشوار و ماندن در این عرصه دشوارتر است.

چراغی در ادامه افزود: ورود به جرگه مولفان دشوار و ماندن در این عرصه بسیار دشوارتر است. مولفان از بازخوردهایی که از سوی مخاطبان به آن‌ها می‌رسد متوجه ایراد کارشان می‌شوند.

او در ادامه صحبت‌هایش به ذکر مثالی از قدرت هنر و اهمیت تلاش و پشتکار در رسیدن به موفقیت و خلق اثر هنری گفت: یکی از هموطنان ما که می‌خواست از ایران به استرالیا مهاجرت کند، در گینه نو گرفتار می‌شود و مدت زیادی در قرنطینه‌ با تمام سختی‌ها و مصیبت‌هایش گرفتار می‌آید. این هم‌وطن در آن شرایط اسارت‌گونه شروع به نوشتن حالات روحی و احساسات و سختی‌هایش کرده و نوشته‌ها را با پیامک برای یکی از دوستانش می‌فرستد. دوست او این متن‌ها را یکجا کرده و پس از ویرایش، به فستیوالی ادبی در استرالیا می‌فرستد. نوشته او برنده یکی از مهم‌ترین و البته گران‌ترین جایزه ادبی استرالیا که جایزه‌ای ۱۰۰ هزار دلاری است، می‌شود. این شخص که «بهروز بوچانی» نام دارد برای گرفتن جایزه‌اش هم نتوانست از قرنطینه خارج شود. اما متنی برای سپاسگزاری فرستاد و در آن نوشت: «ادبیات این قدرت را دارد که ساختار قدرت را به چالش بکشد. ادبیات این قدرت را دارد که به ما آزادی ببخشد.»

از دست نده:  آغاز جشنواره موسیقی فجر از فردا 24 بهمن 97

آهنگساز «تفنگ سرپُر» در پایان تاکید کرد: «موسیقی این آلبوم بی‌کلام بوده و تولید چنین اثری بسیار دشوار است. من تا کنون جرات نکرده‌ام اثر بی‌کلامی منتشر کنم. همه ما اینجا گرد آمده‌ایم تا تولد یک اثر هنری را جشن بگیریم.»

در ادامه مراسم رونمایی، کلیپی پخش شد که در آن رامین وطن‌نیا آهنگساز و خالق آلبوم «نشو» به بیان گوشه‌ه‌هایی از زندگی شخصی و هنری خود پرداخت.

وطن‌نیا پس از پخش کلیپ گفت: بیشتر قطعه‌های این آلبوم ارکستراسیونی براساس کوارتت دارند. سازها مانند چهار درخت در کنار هم قرار می‌گیرند که البته سازبندی‌ها در قطعه‌های مختلف تغییر می‌کنند. آلبوم نشو هفت قطعه دارد که دو قطعه آخر را یک ماه و نیم قبل از انتشار ساختم.

وطن‌نیا در ادامه افزود: «بلوچی» قطعه‌ای است که موسیقی‌اش از ۳ قسمت تشکیل شده است. بخش نخست آن ریتمیک است و روایتگر رقص‌های بلوچی است. در بخش دوم فضایی تعلیق مانند می‌شنویم و در‌ بخش سوم وارد موسیقی همراه ‌با حرکت می‌شویم. دلیل بهره از فضای تعلیق تجسم الانِ بلوچستان و دشت‌های خاصش و بیشتر ‌فضایی تخت و بدون حرکت و تعلیق ‌مانند استد و نمی‌دانم‌ چقدر درست است یا نه اما دوست داشتم‌ آن را تجربه کنم.

خالق آلبوم بی‌کلام نشو در پایان افزود: در قطعه «صیرورت تا ۲۷.۷»، واژه صیرورت به معنی از بودن تا شدن است. زمانی که این قطعه را ساختم دقیقا ۲۷ سال و هفت‌دهم سال از عمرم گذشته بود و قطعه با فضایی‌ گُنگ و تعلیق مانند شروع می‌شود، چرا که پیش از تولد را نمی‌دانم چگونه بوده، پس ‌با صدای قلب و صداهای گنگ‌درون رحم آغاز می‌شود و بعد از آن، ‌تولدم و دوران کودکی و در ادامه موسیقی الکترونیکی‌ می‌شنویم که روایت‌گر سفر به تهران است. منبع: زومجی/

امتیاز دهید
  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

داغ‌ترین بحث‌ها

تازه های بازی

جدیدترین مطالب فیلم و سریال

ترسناک‌ترین‌ها