سال ۲۰۱۵ و زمانی که نینتندو حال و روز خیلی خوبی را بهخصوص با کنسول Wii U سپری نمیکرد، بازیای با نام Super Mario Maker عرضه شد. این بازی به نوعی حکم یک قایق نجات را برای کنسول قبلی خانگی نینتندو داشت و بسیاری از افراد را ترغیب کرد که به خاطر همین بازی هم که شده، کنسول Wii U را تهیه کنند. سوپر ماریو میکر، اقدامی فوقالعاده هوشمندانه از جانب نینتندو بود و موفق شد با قرار دادن جامعه گیمرهای ماریو (که تعداد آنها اصلا و ابدا کم هم نیستند) در نقش طراحان مرحله، خیل عظیم و به نوعی نامتناهی از مراحل جذاب پلتفرمینگ را برای عاشقان محبوبترین و معروفترین لولهکش دنیا تولید کند.
بازی سوپر ماریو میکر، با اینکه تجربهای منحصر بفرد و فوقالعاده بود، اما به دلیل علمکرد بسیار ضعیف Wii U، به فروش آنچنانی دست پیدا نکرد و بسیاری از افراد از تجربه آن محروم شدند. پس از موفقیت چشمگیر نینتندو سوییچ، عرضه نسخهای از مجموعه بازی Super Mario Maker (که نسخهای از آن برای کنسول ۳DS نیز عرضه شده بود) اجتناب ناپذیر بود. بسیاری اعتقاد داشتند که نینتندو کماکان روند عرضه بازیهای محبوب Wii U روی کنسول سوییچ را ادامه خواهد داد و همان بازی را روی سوییچ عرضه خواهد کرد. اما نینتندو که پتانسیل بازی را خوب میدانست، تصمیم گرفت به جای عرضه همان نسخه Wii U، بازی سوپر ماریو میکر ۲ را برای سوییچ عرضه کند. بازیای که سعی داشت با قرار دادن ابزار و اضافه کردن ویژگیهای جدید، به یکی از بهترین بازیهای سال ۲۰۱۹ تبدیل شود و میتوانیم بگوییم نینتندو در این کار کاملا موفق عمل کرد.
— اگر وقت کافی برای خواندن مطلب را ندارید، ویدیوی بررسی را تماشا کنید —
اگر با نسخه قبلی بازی سوپر ماریو میکر آشنایی ندارید، بهتر است پیش از ادامه دادن بررسی کمی در مورد کانسپت اولیه بازی صحبت کنیم. در بازی سوپر ماریو میکر، گیمر در نقش طراح مراحل بازیهای ماریو قرار میگیرد. به این ترتیب که با قرار دادن ابزار ساخت مرحله، گیمر میتواند هر مرحلهای را با هر مکانیکی که دوست دارد، طراحی کند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارد. مفهوم اولیه بازی در سوپر ماریو میکر ۲ نیز دقیقا همین باقی ماندهاست. با این تفاوت که اضافه کردن ویژگیهای جدید و همچنین افزودن یک بخش داستانی که شامل حدود ۱۰۰ مرحله ساخته شده توسط نینتندو میشود، بازی را به اثری کاملتر تبدیل کرده است.
داستان در بازیهای ماریو، همیشه در سادهترین شکل ممکن خود وجود داشته است و سوپر ماریو میکر ۲ نیز از این قاعده مستثنی نیست. ماریو به همراه Toadها ساخت یک قصر برای شاهزاده بانو پیچ در قلمرو قارچی (Mushroom Kingdom) را به اتمام رسانده است که ناگهان سگ آندو قلمرو (سگی که در Super Mario Maker نیز حضور داشت و از طریق آن میشد از دستور Undo استفاده کرد)، با پریدن روی موشک ریست، تمام زحمات ماریو و تودها را از بین میبرد. حال ماریو باید به کمک تودها و جمعآوری پول از طریق به پایان رساندن مراحل، قصر را بازسازی کند. اصلیترین دلیل وجود بخش داستانی در بازی، آشنا شدن با نوع مراحلی است که میتوان در سوپر ماریو میکر ۲ ساخت. در حدود ۱۰۰ مرحلهای که توسط طراحان نینتندو ساخته شده است، گیمر را به خوبی با امکانات بازی آشنا میکند و به گیمر نشان میدهد که چه مراحلی را میتوان با استفاده از ابزار موجود در بازی ساخت. این بخش حاوی چند سورپرایز جذاب نیز است که باعث میشود گیمر تجربهای یکنواخت نداشته باشد.
اما مهمترین و جامعترین بخش بازی ماریو میکر ۲، بخش ساخت و طراحی مرحله است. در این بخش گیمر تقریبا هیچ محدودیت خاصی ندارد و با استفاده از المانهای دنیای ماریو، میتواند هر مرحلهای را که در ذهن دارد، طراحی کند. مانند سوپر ماریو میکر یک، نینتندو المانهای بازیهای Super Mario Bros، Super Mario Bros. 3، Super Mario World و New Super Mario Bros. U را در بازی قرار داده است و شما میتوانید به راحتی با لمس آیکون مربوط به بازی، به طراحی مرحله برای آن دنیا بپردازید. یکی از ویژگیهای بسیار جالب بازی، این است که میتوانید به راحتی مرحله خود را به نسخه دیگری از بازی تبدیل کنید. به طور مثال، شما یک مرحله در دنیای بازی Super Mario Bros. 3 ساختهاید و قصد دارید که آن را به بازی Super Mario World تبدیل کنید. برای این کار تنها کافی است که آیکون بازی مربوط را لمس کنید تا مرحله شما به راحتی تبدیل به مرحلهای در آن دنیا شود. یکی از مهمترین تفاوتهای Super Mario Maker 2 با نسخه قدیمیتر، اضافه کردن دنیای Super Mario 3D World به بخش طراحی مرحله است. اما به دلیل المانهای خاصی که در این دنیا وجود دارد (مانند لباس گربهای ماریو و لولههای شفاف)، شما نمیتوانید مراحلی را که در این دنیا میسازید، به دنیاهای دیگر تبدیل کنید.
از لحاظ ساخت مرحله نیز بازی با تفاوتهایی روبهرو شده است. به طور مثال قابلیت قرار دادن شیب به سوپر ماریو میکر ۲ اضافه شده است. اما نحوه ساخت مراحل، دستخوش تغییرات اساسیای شده است. نسخههای قدیمیتر بازی (نسخه Wii U و ۳DS) به دلیل وجود داشتن قلم در هر دوی کنسولها، با قلم بهینهسازی شده بودند در حالیکه نینتندو برای Super Mario Maker 2 به دلیل ذات خانگی / قابل حمل بودن سوییچ، مجبور بود مکانیزم طراحی مراحل را به نحوی طراحی کند که هم با صفحه نمایش لمسی و انگشت سازگار باشد و هم با جویکانها و کنترلر پروی نینتندو. با اینکه ساخت مراحل با هردوی این مکانیزمها بهینه شده است، اما کماکان بهترین روش استفاده از صفحه نمایش لمسی کنسول است. همچنین اگر در رابطه با ساخت مراحل خود خیلی جدی هستید، سرمایهگذاری روی یک قلم مخصوص صفحات لمسی میتواند زندگی شما را به مراتب آسانتر کند. اما اگر در ساخت مراحل هیچ تجربهای ندارید، اصلا و ابدا جای نگرانی وجود ندارد زیرا کبوتری به نام یامامورا در بازی قرار گرفته است تا شما را به یک طراح خبره مرحله تبدیل کند. یامامورا، به شما کمک میکند تا بتوانید مراحل خود را بسازید. ۴۵ درس مختلف که از مبتدی شروع میشود و به پیشرفته ختم میشود، تمامی ترفندها و نکتههای لازم برای ساخت یک مرحله را به نحوی فوقالعاده جذاب به شما یاد میدهد.
بسیاری از افراد در هنگام تهیه بازیای مانند سوپر ماریو میکر ۲ این سوال را از خود میپرسند که ما که تجربه و استعداد چندانی در ساخت بازی نداریم، آیا این بازی برای ما مناسب است؟ پاسخ کوتاه به این سوال، یک «بله با تاکید بسیار شدید» است. به طور کلی دو دسته از افراد به سراغ بازی ماریو میکر میروند. طراحانی که سرشان برای ساخت مراحل درد میکند و طرفداران بازیهای پلتفرمری که به دنبال تجارب منحصر به فرد و تقریبا نامتناهی هستند. تا به حال که زمان زیادی از انتشار بازی نمیگذرد، مراحل بسیار بسیار زیادی توسط افراد سرشناس (مانند سازنده بازی سلست) و طراحان خبره نسخه قبلی بازی برای سوپر ماریو میکر ۲ عرضه شده است. اگر فرض را بر این بگیریم که از این لحظه به بعد قرار نیست هیچ مرحله اضافهای برای بازی توسط طرفداران ساخته شود، همین تعداد مرحله نیز به قدری است که بتواند شما را برای حداقل دو سال سرگرم کند. به شخصه، استعداد زیادی در طراحی مراحل ندارم اما از زمانی که بازی سوپر ماریو میکر ۲ را تهیه کردهام، نینتندو سوییچ یک لحظه نیز از دستم جدا نشده است و به طور مداوم به دنبال پیدا کردن و تجربه مراحل جدید و جذاب هستم.
در هر محصولی که به طرفداران این اجازه را میدهد تا برای بازی محتوا تولید کنند، از محتوای فوقالعاده ارزشمند تا محتوای فوقالعاده سخیف وجود دارد. به همین دلیل نینتندو قابلیت امتیاز دهی به مراحل را در بازی خود گنجانده است و گیمر میتواند بین سه گزینه خوب، متوسط و بد، یکی را انتخاب کند تا به این ترتیب عیار مرحله ساخته شده مشخص شود. با این حال همانقدری که در بازی مراحل فوقالعاده جذاب وجود دارد، مراحل بد و نچندان جذاب نیز در بازی قرار دارد. البته با توجه به ویژگی امتیازدهیای که نینتندو در بازی قرار داده، امکان برخورد به چنین مراحلی در بخشهایی از بازی که به صورت تصادفی مراحل را در سر راه شما قرار میدهد، بسیار پایین آمده است.
در بازی سوپر ماریو میکر ۲ چندین روش مختلف برای لذت بردن از مراحل ساخته شده توسط دیگران وجود دارد. اولین و راحتترین، بخش Courses است. در این بخش گیمر این توانایی را دارد از بین مراحل داغ، مراحل محبوب و مراحل تازه یکی را انتخاب کرده به تجربه آنها بپردازد. یک بخش جستجوی فوقالعاده پیشرفته نیز در بازی گنجانده شده است. این بخش به گیمر این فرصت را میدهد تا بر اساس علایق شخصی خود به جستجوی مراحل بپردازد. به طور مثال گیمر دوست دارد فقط مراحل ساخته شده در دنیای Super Mario Bros را تجربه کند یا فقط دوست دارد مراحلی را که با تگ Speed Run ساخته شدهاند، ببیند. در هنگام انتخاب هر مرحله تعداد لایکهای آن نیز نمایش داده میشوند. همچنین پیش از ورود به مرحله میتوانید تعداد افرادی که مرحله را تجربه کردند مشاهده کنید. در بالای این بخش همچنین تعداد کسانی که موفق شدهاند مرحله را به اتمام برسانند نیز نشان داده شده است تا به این ترتیب پیش از ورود به مرحله، ایده کلی از میزان دشواری یا ساده بودن آن بدست بیاورید. اگر هم قصد دارید که مرحلهای را بعدا تجربه کنید یا میخواهید مرحلهای را زمانی که به اینترنت دسترسی ندارید، بازی کنید، میتوانید دکمه دانلود را بزنید تا مرحله وارد لیست مراحل شما شود. از طرف دیگر، هر مرحلهای که در بازی ساخته میشود دارای یک کد ۹ کاراکتری است. برای به اشتراک گذاشتن این مرحله با دیگران، این کد الزامی است و هر کسی با ورود کد مخصوص مرحله میتواند به راحتی به تجربه مرحله بپردازد. بخش Leaderboard نیز به شما اجازه میدهد تا با بازیکنان و سازندههای مرحله محبوب آشنا شوید تا به این ترتیب بتوانید مراحل جذابی را که توسط حرفهایهای ماریو میکر ساخته شدهاند، بدون کوچکترین دردسری تجربه کنید. به طور کلی نینتندو راههای مختلف و بسیار کاربردیای را برای پیدا کردن مراحل خوب و جذاب ساخته شده در بازی قرار داده است تا شما هرگز در پیدا کردن مرحلهای ارزشمند دچار مشکل نشوید.
یکی از جذابترین بخشهای بازی، بخش Endless Challenge است. این بخش میتواند تمامی تواناییهای شما را در بازیهای پلتفرمر به چالش بکشد. بخش Endless Challenge دارای چهار درجه سختی Easy، Normal، Expert و Super Expert است. ایده اصلی پشت این بخش، این است که گیمر تواناییهای خود در بازی ماریو را بسنجد. در بخشهای Easy و Normal، گیمر کار خود را تنها با ۵ جان آغاز میکند. در بخش Expert این عدد به ۱۵ و در بخش Super Expert به ۳۰ میرسد. ایده اصلی پشت این بخش این است که تا جایی که میتوانید مراحل بیشتری را با جانهای محدودی که در اختیار دارید، به اتمام برسانید. این مراحل، همگی مراحلی هستند که توسط بازیکنان ساخته شدهاند و به صورت تصادفی و بر اساس بازخورد گیمرها در جلوی شما قرار میگیرند. این بخش میتواند تا مدتهای زیادی شما را سرگرم کند و باعث شود برای شکستن رکورد خود، دست از تلاش کردن نکشید. در این میان اما هر از چند گاهی به مراحلی بر میخورید که توسط ترولهای اینترنتی ساخته شدهاند. این مراحل متاسفانه راهی به جز استفاده از قابلیت Skip برای شما باقی نمیگذارند و فقط اعصاب شما را خرد میکنند. باید امیدوار باشیم نینتندو به دنبال ساز و کاری برای مقابله با این نوع مراحل باشد.
کمپانی نینتندو در بازی Super Mario Maker 2 بخش رقابتی و همکاری آنلاین را نیز قرار داده است. در بخش همکاری باید به کمک بازیکن دیگر مرحله را به اتمام برسانید و در بخش رقابتی، باید به رقابت با سه بازیکن دیگر بپردازید. هر کسی که بتواند زودتر مرحله را به اتمام برساند، برنده است و امتیاز بیشتری دریافت میکند. با گرفتن امتیاز بیشتر، رنک شما نیز بالاتر میرود و با رقیبان سرسختتری به رقابت میپردازید. اما بخش آنلاین بازی، دو مشکل بسیار بسیار بزرگ در خود جای داده است. اولین و بزرگترین مشکل این بخش، لگ زیاد آن است. این لگ در بعضی مواقع به قدری زیاد میشود که تجربه بازی را به معنای واقعی کلمه عذابآور میکند. بد این نیست این نکته را نیز ذکر کنیم که این مشکل فقط مختص ایران نیست و تمامی گیمرهای بازی مشکلات لگ را از سرتاسر دنیا گزارش کردهاند. مشکل دوم، نداشتن توانایی در تجربه بخش همکاری با دوستان است. البته نینتندو قول داده است که این ویژگی با بروزرسانی به بازی اضافه خواهد شد.
در نهایت اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، سوپر ماریو میکر ۲ گنجینهای است برای عاشقان ماریو و به طور کل بازیهای پلتفرمر. قابلیتهایی که نینتندو در این بازی گنجانده است، به قدری زیاد هستند که تحت هیچ شرایطی شما را خسته نخواهند کرد و تعداد مراحل فوقالعادهای که تا بحال برای این بازی ساخته شده است، گواه این ادعا است. تازه این نکته را نیز در نظر بگیرید که بازی تازه در اول راه خود است و طی ماهها و سالهای آینده، قطعا شاهد ارائه شاهکارهایی برای این بازی هستیم. نینیتندو با Super Mario Maker 2 نشان داد که کلید اصلی یک بازی پلتفرمر فوقالعاده، در دست طرفداران است و با واگذار کردن وظیفه ساخت مراحل به طرفداران، باعث شد دریایی از خلاقیت وارد دنیای ماریو شود. سوپر ماریو میکر ۲ یکی از بازیهایی است که به هیچ عنوان نباید تجربه آن را از دست داد. این بازی در حقیقت چیزی فراتر از یک بازی است و حتی برای کسانی که علاقه به بازیسازی دارند نیز تجربهای فوقالعاده است. زیرا آنها میتوانند با ساخت مراحل مختلف، توانایی خود را در بخش Level Design به چالش بکشند و آن را بهبود ببخشند. منیع: زومجی/
دمتتون گرم. بررسی ویدئویی عالی بود 🙂
کاش یه مبدل بود سوپر ماریو میکر ۲ روی پی سی بازی می کردیم
ای کاش نینتندو شرافت به خرج بده و سویئچ ۳ رو با ضرفیت مموری بالاتر حداقل ۱۲۸ گیگ و صفحه نمایش بزرگتر حداقل ۷٫۴ اینچ معرفی کنه
این که کسی که کنسول نینتندو نداره و زلدا و ماریو بازی نکرده بخواد راجع بهشون نظر بده درست مثل این میمونه که کسی که تموم عمرش فقط رو موبایل کلش و انگری زده بخواد راجع به گاد و لست نظر بده…این رو با تجربه کامل آثار جدید نینتندو روی سوییچ میگم
نقد بسیار خوبی بود برای سوپر ماریو. خسته نباشید
خیلی نقد عالی بود و نمره هم کاملا حقشه و درسته. این نینتندو چه گیمایی که نمیسازه?
بازیش واقعا دوست داشتنیه…❤️❤️❤️(کدوم بازی نینتندو دوست داشتنی نیست؟!)یه جورایی بازیش تموم نشدنیه با این همه پلیر خلاق و فعال.کاش یه سوییچ داشتم فقط برای این و زلدا و سوپر اسمش…
این که کسی که کنسول نینتندو نداره و زلدا و ماریو بازی نکرده بخواد راجع بهشون نظر بده درست مثل این میمونه که کسی که تموم عمرش فقط رو موبایل کلش و انگری زده بخواد راجع به گاد و لست نظر بده…این رو با تجربه کامل آثار جدید نینتندو روی سوییچ میگم