پرش ۴۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی در تابستان

  • توسط WentWorthMiller
  • ۴ سال قبل
  • ۰

الان که در خانه ابتدایی آبان ۹۹ ایستاده‌ایم اگر نگاهی به ۶ ماهه ابتدای سال بیندازیم، احتمالا حس اصحاب کهف را پیدا خواهیم کرد! چراکه در عرض تنها شش ماه به جایی رسیده‌ایم که قدرت خریدمان از نصف هم کمتر شده است. افرادی که حتی در شرایط نه‌چندان نامناسب سال ۹۸ باز هم به امید خرید خودرو در حال پر کردن قلک خود بودند، امروز دیگر هیچ امیدی به ماشین دار شدن ندارند.

بازار خودروی امروز ایران دیگر جایی برای خریداران کم‌درآمد نداشته و چیزی تا تبدیل شدن ساده‌ترین خودروها به خودروهای لوکس باقی نمانده است. جایی که خودروسازان داخلی از عدم حضور رقبای اروپایی نهایت استفاده را کرده و خودرو تولید داخل را سوار بر منجنیق قیمت، به دور از دسترس ترین نقطه برای قشر ضعیف و متوسط جامعه پرتاب کرده‌اند. تاجایی‌که حتی خرید پراید نیز برای جوانان و قشر آسیب‌پذیر به رویایی شبانه تبدیل شده است. در این مقاله از همراه مکانیک قصد داریم تا به بررسی مختصر راهکارهای دولت برای مقابله با گرانی خودرو به‌ویژه در فاصله شهریور تا مهر ۹۹ و موفقیت آن‌ها بپردازیم. سپس به بررسی ارزش خرید خودروهایی که در این فهرست قرار گرفته‌اند، خواهیم پرداخت.

فاکتورهای مختلف قیمت خودروهای داخلی

مدتی از ورود سایت‌های دیوار و شیپور به بازار خودرو و انتشار آگهی‌های فروش خودرو از این طریق نگذشته بود که دولت گرانی خودرو را به گردن این دو سایت انداخت. زیرا کارشناسان معتقد بودند که ارائه قیمت خودروهای داخلی در این بسترهای آنلاین، باعث شده که روند قیمت‌گذاری از دست نهاد مربوطه خارج شده و پای دلال‌ها به این بازار باز شود. به همین دلیل قانونی تصویب شد که اعلام قیمت از طریق این سایت‌ها را غیرقانونی اعلام کرده و از مردم خواست برای اطلاع از قیمت‌ها تنها به نهادهای رسمی توجه کنند.

از دست نده:  معنی اصطلاحات رایج هتلی

با این حال این موضوع نه تنها کاهش قیمت خودروهای داخلی و حذف واسطه‌ها را به دنبال نداشت، بلکه مردم در یک سکوت رسانه‌ای شاهد افزایش ۴۰ درصدی قیمت‌ها در یک بازه زمانی کوتاه بودند. تاجایی‌که در مهر ۹۹، پرایدی که رسیدنش به کانال بیست میلیون تومانی تعجب همه را برانگیخته بود، به قیمت ۱۳۰ میلیون تومان رسید. این موضوع باعث شد که مردم دچار سردرگمی شده و شفافیت در بازار خودرو از بین ببرد. تاجایی‌که حتی نهادهای نظارتی نیز مرجعی برای تعیین قیمت خودروهای داخلی نداشته و دست دلال‌ها در این بازار بازتر از هر زمان دیگری است.

پراید ۱۱۱ متولد شهریور ۱۰۵ میلیون تومان، متولد مهر ۱۵۳ میلیون تومان

قیمت خودرو

از اصلی‌ترین دلایلی که پراید به خودروی اصلی ایرانیان و جایگزین پیکان تبدیل شد، قیمت پایین، مصرف سوخت شهر مناسب و آسانی دسترسی به لوازم جانبی بود. اما با بیست میلیون تومانی شدن پراید و سپس سوار شدن آن بر موج افزایش قیمت، روزبه‌روز این خودرو از اقشار آسیب‌پذیر دور و دورتر می‌شود. خودرویی که هرچند ایمنی مناسبی نداشته و بعضا به عنوان ارابه مرگ شناخته می‌شود، اما هنوز هم طرفداران خود را دارد.

پراید ۱۱۱ یا هاچ‌بک از یک موتور ۱٫۳ لیتری برای تامین توان خود استفاده می‌کند. نهایت تلاش این پیشرانه برای تولید توان به نتیجه‌ای ۶۳ اسب بخاری در ۵۲۰۰ دور در دقیقه انجامیده است. همچنین با وجود وزن سبک این خودرو، شتاب‌گیری آن ۱۵ ثانیه طول خواهد کشید. به همین دلیل عملکرد فنی این خودرو چندان قابل قبول نیست. اما زمانی که این عملکرد ضعیف را در کنار قیمت پراید ۱۱۱ قرار می‌دهیم، دهانمان از تعجب باز خواهد ماند.

از دست نده:  معرفی نژاد سگ پامرانین

پرایدی که بیست‌میلیونی شدنش برای خیلی‌ها گران تمام شد، امروز با وارد شدن به فهرست خودروهای بالای صد میلیون تومان به یک سرمایه برای دارندگانش تبدیل شده است. با وجود اینکه خودروسازان نه تنها تغییری در ویژگی‌های فنی این خودرو نداده‌اند، بلکه بعضی از امکانات دم دستی را به آپشن‌های سفارشی تبدیل کرده‌اند. پراید ۱۱۱ که در شهریور ۹۹ با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان به فروش می‌رسید، در مهر ماه ۹۹ با یک جهش ۴۰ درصدی با شتاب بی‌نهایت به سمت ۲۰۰ میلیونی شدن حرکت می‌کند.

 

 

امتیاز دهید
  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

داغ‌ترین بحث‌ها

تازه های بازی

جدیدترین مطالب فیلم و سریال

ترسناک‌ترین‌ها