صفحهی گیم آور یا شکست خوردید در بازیها به دلایل زیادی جلوی مخاطب قرار میگیرد. یکی از این دلایل، پیش نبردن اهداف مراحل طبق میل سازندگان است. با این حال، بازی سایبر پانک ۲۰۷۷ – Cyberpunk 2077 قرار است آزادی حداکثری به مخاطب بدهد تا زمانی که در پیش بردن اهداف مراحل شکست خورد، با صفحهی «شکست خوردید» مواجه نشود و همچنان به ادامهی بازی بدون بارگذاری مجدد از محل ذخیرهی قبلی، ادامه دهد. تنها زمان مرگ یا کشته شدن است که با این صفحه روبهرو خواهید شد.
فیلیپ وبر (Philipp Webber)، طراح کوئستهای بازی در استودیوی سی دی پراجکت رد (CD Projekt RED)، بهتازگی در مصاحبه با وبسایت آلمانی GameStar، دربارهی رویکرد این استودیو نسبت به طراحی مراحل نوشته است. او میگوید که آنها زمان طراحی یک مرحله، همیشه از خودشان این سؤال را میکنند:
احمقانهترین کاری که بازیکن میتواند انجام دهد چیست؟
با در نظر گرفتن این رویکرد، کوئستها در این بازی طوری شکل گرفتهاند که بازیکن بتواند هر رفتار غیرمنتظرهای که بخواهد داشته باشد و همزمان هم مطمئن باشد که بابت هیچیک از آن رفتارها قرار نیست شکست بخورد.
برای مثال، وبر توضیح میدهد که وقتی شما در حال محافظت از یک ارباب رجوع مهم هستید، هیچچیز برای زنگ زدن به رستوران و سفارش یک همبرگر جلودار شما نیست. اگر هم ارباب رجوع تا زمانی که مشغول خوردن غذا هستید بمیرد، بازی همچنان ادامه خواهد داشت. صرفاً برای اینکه در شغلتان شکست خوردهاید، دلیل نمیشود که در بازی هم شکست خورده باشید.
بازیها در زمینهی دست و پنجه نرم کردن با این معضل سابقهای طولانی دارند؛ برای مثال، مراحلی را در نظر بگیرید که تنها باید با یک شیوه خاص (مثلاً مخفیکاری) جلو میرفتند و در رد شدن از آن، بازیکن نمیتوانست آزاد باشد. از آنجا که این روزها بازیها به سمت بیشینه کردن آزادی بازیکن در بازیها میروند، بازی سایبر پانک ۲۰۷۷ – Cyberpunk 2077 دست به تصمیم درستی زده و اگر صحبتهای وبر در بازی نهایی عملی شود، میتوانیم شاهد حل این معضل باشیم. علاوه بر این، وبر پیشتر نیز به پیچیدگی ساخت مراحل این بازی و آزادی عمل بالایی که قرار است به بازیکن داده شود، صحبت کرده بود. منبع: زومجی/