گزارش باکس آفیس این هفته را با جوکر (Joker) شروع میکنیم که این هفته تکنفره، هر دوی بتمن و سوپرمن را با هم به زیر کشید. ساختهی تاد فیلیپس در روزِ پنجشنبهی گذشته، ددپول (۷۸۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار) و ددپول ۲ (۷۸۵ میلیون دلار) را پشتسر گذاشت تا بدونِ احتساب نرخ تورم به پُرفروشترین فیلمِ بزرگسالانهی تاریخِ گیشهی جهانی تبدیل شود. در روز جمعه نیز این فیلم با عبور از مرز ۸۰۰ میلیون دلار فروشِ جهانی، به اولین فیلم بزرگسالانهای که به چنین درآمدی دست یافته تبدیل شد. در این آخرهفته هم جوکر بعد از آخرهفتهی گذشته که به ردهی دوم سقوط کرد دوباره به صدر جدول بازگشت تا سه هفته از چهار هفتهای را که روی پرده بود، صدرنشین بوده باشد. جوکر در چهارمین آخرهفتهی نمایشش ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار کسب کرد و به مجموعِ خانگی ۲۴ روزهی ۲۷۷ میلیون و ۵۸۴ هزار دلار رسید. این رقم، این فیلم را بالاتر از جاذبه (۲۷۴ میلیون دلار / ۳۰۳ میلیون دلار به نرخ امروز)، به پُرفروشترین فیلمِ تاریخِ ماه اکتبر تبدیل میکند. جوکر به محض عبور از با والدین آشنا شو (۱۶۶ میلیون / ۲۷۸ میلیون به نرخ امروز)، جاذبه و ببین کی داره حرف میزنه (۱۴۱ میلیون / ۳۲۰ میلیون به نرخ امروز)، به پُرفروشترین فیلمِ ماه اکتبر با احتساب نرخ تورم تبدیل خواهد شد. اگر اتفاقِ غیرمنتظرهای نیافتد، جوکر اکرانش را با کسب چیزی بین ۳۱۵ تا ۳۲۰ میلیون دلار در خانه به اتمام خواهد رساند.
در حال حاضر سؤال این است که آیا جوکر حتی بعد از اینکه ترمیناتور: سرنوشت تاریک، دکتر اسلیپ و فورد علیه فِراری به گزینههای بزرگسالانهی جدیدِ سینماروها تبدیل شوند، کماکان روی بورس خواهد ماند یا نه؟ سؤال بعدی این است که آیا این فیلم نقشِ پُررنگی در جوایزِ پایانِ سال ایفا خواهد کرد یا موفقیتش در جشنوارهی ونیز یک اتفاقِ منحصربهفرد بود؟ احتمالا واکین فینیکس نامزدی اسکار را به دست خواهد آورد و احتمالا فیلم حالاحالاها بهلطفِ گیشهی غولآسایی که داشته روی پردهی سینماها باقی خواهد ماند. اما بقای جوکر به عملکردِ دیگر فیلمهای پُرسروصدای فصلِ اسکار بستگی خواهد داشت. اگر فورد علیه فِراری، ۱۹۱۷، جوجو ربیت، بمبشل و زنان کوچک با استقبالِ گستردهای مواجه نشوند، آن وقت جوکر درکنار روزی روزگاری هالیوود، راکتمن و هرکدام از فیلمهای نتفلیکس (ایرلندی، داستان ازدواج و غیره) به صدرِ جدولِ پُرمدعاترین فیلمهای فصلِ جوایز خواهد پیوست. جوکر اما در کشورهای خارجی هم موفقیتِ خیرهکنندهای برای برادران وارنر بوده است. این فیلم حتی با وجودِ آغاز اکران ترمیناتور: سرنوشت تاریک در کشورهای خارجی، با تجربهی فقط ۳۸ درصد افت فروش، ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فروخت؛ رقمی که مجموعِ درآمدِ خارجیاش را بدون دریافت حتی یک سکهی زنگزده از بازار چین، به ۵۷۱ و نیم میلیون دلار میرساند که آن را بالاتر از درآمدِ خارجی ۵۴۳ میلیون دلاری بتمن علیه سوپرمن قرار میدهد. جوکر تاکنون ۸۴۹ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است که برای تبدیل شدن به پُرفروشترین فیلم تاریخِ فصل پاییز فقط کمی پایینتر از درآمدِ جهانی ۸۵۶ میلیون دلاری ونوم قرار دارد. جوکر که با ۵۵ میلیون دلار بودجه تهیه شده است، با عبور از ماسک (۳۵۰ میلیون دلار از ۲۳ میلیون دلار بودجه)، به سودآورترین فیلم کامیکبوکی تاریخ تبدیل میشود.
در جایگاه دوم جدول مالفیسنت: بانوی شرارت (Maleficent: Mistress of Evil)، محصولِ والت دیزنی قرار دارد که با تجربهی ۵۰ درصد افت فروش، ۱۸ میلیون و ۳۵۰ هزار دلار در دومین آخرهفتهاش فروخت و به مجموعِ ۱۰ روزهی ۶۵ میلیون و ۲۲۵ هزار دلار رسید. این فیلم گرچه دوامِ قویتری در مقایسه با آلیس درون آینه (منفی ۵۷ درصد در آخرهفتهی دوم) و دامبو (منفی ۶۰ درصد در آخرهفتهی دوم) داشته است، اما بهتر بودن در مقایسه با این دو فیلم، دستاوردِ چندان تحسینآمیزی نیست. این فیلمِ ۱۸۵ میلیون دلاری آنقدر دوامِ خوبی دارد که تا پایانِ دورهی اکرانش از مرز ۱۰۰ میلیون دلار فروشِ خانگی عبور کند، ولی برای نجات پیدا کردن هنوز روی کشورهای خارجی حساب باز کرده است. خبر خوب این است که این فیلم ۶۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار از کشورهای خارجی به دست آورد که مجموعِ فروشِ خارجیاش را به ۲۸۸ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار و مجموعِ فروشِ جهانیاش را به ۲۹۳ و نیم میلیون دلار میرساند. در حال حاضر مالیفیست ۲ ۲۲/۲ درصد از فروشش را از خانه و ۸۷/۸ درصد از آن را از کشورهای خارجی به دست آورده است. این یعنی اگر این فیلم بتواند به ۱۰۵ میلیون دلار فروشِ خانگی دست پیدا کند، آن وقت فروشِ جهانی حدودا ۴۶۱ میلیون دلاریاش پیشبینی میشود؛ درآمدی که رقمِ قابلقبولی برای یک فیلم ۱۸۵ میلیون دلاری خواهد بود. البته که این رقم، درآمدِ فوقالعادهای نیست، اما حداقل بانوی شرارت تا چند روز آینده آلیس درون آینه (۲۹۹ میلیون دلار) را پشت سر خواهد گذاشت. در ردهی سوم جدول زامبیلند: دابل تپ (Zombieland 2: Double Tap) جای دارد که پس از تجربهی ۵۵ درصد افت فروش، ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در دومین آخرهفتهاش کسب کرد و به مجموعِ ۱۰ روزهی ۴۷ میلیون دلار رسید. قسمتِ اولِ زامبیلند در دومین آخرهفتهاش ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار فروخت (۴۰ درصد افت فروش) و به مجموعِ ۱۰ روزهی ۴۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار دست یافت. پس بله، این دنباله هنوز هیچی نشده از قسمتِ اولِ مجموعه عقب افتاده است. با این وجود، این فیلم هنوز در حالی از ۷۰ میلیون دلار فروشِ خانگی عبور خواهد کرد که سونی این آخرهفته از مرزِ یک میلیارد دلار مجموعِ فروشِ خانگی عبور کرد. ردهی چهارم متعلق به انیمیشن خانواده آدامز (The Addams Family) است که ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در سومین آخرهفتهاش به دست آورد و به مجموعِ خانگی ۷۲ میلیون و ۸۰۱ هزار دلار و مجموعِ جهانی ۸۳ میلیون دلار دست یافت. این رقم، درآمدِ قابلقبولی برای این فیلمِ ۴۲ میلیون دلاری است. استودیوی A24 تعداد سینماهای فانوس دریایی (The Lighthouse) را به ۵۸۶ سینما افزایش داد. این فیلم ۳ میلیون دلار به دست آورد که بهمعنی میانگین سینما به سینمای قابلقبولِ ۵ هزار و ۲۶۱ دلار است. این رقم مجموعِ درآمدِ ۱۰ روزهی این فیلم را به ۳ میلیون و ۶۶۳ هزار دلار میرساند. در ردهی هفتم جدول جمینیمن (Gemini Man) را پیدا میکنیم که ۴ میلیون دلار دیگر در سومین آخرهفتهاش فروخت و به مجموعِ خانگی ۴۳ میلیون و ۳۴۲ هزار دلار و مجموعِ جهانی ۱۴۸ میلیون و ۲۴۰ هزار دلار رسید. دانتان ابی (Downton Abbey) یک میلیون و ۹۵۰ هزار دلار در ششمین آخرهفتهاش به دست آورد که آن را به مجموعِ ۹۲ میلیون و ۲۸۰ هزار دلار رساند. این فیلم در حالی به احتمالِ زیاد اکرانش را قبل از رسیدن به ۱۰۰ میلیون دلار به اتمام میرساند که کماکان درآمدِ جهانی ۱۷۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری این فیلمِ ۱۳ میلیون دلاری، موفقیتِ شگفتانگیزی برای آن حساب میشود. در جایگاه دهم انیمیشن نفرتانگیز (Abominable) جای دارد که این آخرهفته به ۵۷ میلیون دلار فروشِ خانگی و ۱۴۴ میلیون دلار فروشِ جهانی دست یافت که بهمعنی شکستی برای استودیوی دریمورکس است. تعداد سینماهای انگل (Parasite) نیز این هفته به ۱۳۰ سالن افزایش پیدا کرد که نتیجهاش کسب یک میلیون و ۸۱۹ هزار دلار بود. ساختهی بونگ جون هو تاکنون ۴ میلیون و ۱۰۷ هزار دلار کسب کرده است. جوجو ربیت (Jojo Rabbit) هم یکی دیگر از فیلمهایی بود که تعداد سینماهایش را به ۵۵ سینما افزایش داد و یک میلیون دلار به دست آورد و به مجموعِ ۱۰ روزهی یک و نیم میلیون دلار رسید.
۱۰ فیلم برتر گزارش باکس آفیس آمریکا در هفته چهارم اکتبر / ۶ آبان ۹۸
ردیف | نام فیلم | درآمد آخرهفته | مجموع آمریکای شمالی |
---|---|---|---|
۱ | Joker | ۱۸/۹ میلیون دلار | ۲۷۷/۵ میلیون دلار |
۲ | Maleficent: Mistress of Evil | ۱۸/۵ میلیون دلار | ۶۵/۴ میلیون دلار |
۳ | The Addams Family | ۱۱/۷ میلیون دلار | ۷۲/۸ میلیون دلار |
۴ | Zombieland 2: Double Tap | ۱۱/۶ میلیون دلار | ۴۷ میلیون دلار |
۵ | Countdown | ۹ میلیون دلار | ۹ میلیون دلار |
۶ | Black and Blue | ۸/۳ میلیون دلار | ۸/۳ میلیون دلار |
۷ | Gemini Man | ۴ میلیون دلار | ۴۳/۳ میلیون دلار |
۸ | The Lighthouse | ۳ میلیون دلار | ۳/۶ میلیون دلار |
۹ | The Current War: Director’s Cut | ۲/۷ میلیون دلار | ۲/۷ میلیون دلار |
۱۰ | Abominable | ۲ هزار دلار | ۵۶/۸ میلیون دلار |
آقا جوکر ۲۰۱۹ که داره اینجوری میفروشه خیلی به آدم حال میده ناموسا میفهمیم اون همه صبرمون واقعا ارزش داشت.
گزارش باکس آفیس این هفته را با «جوکر» (Joker) شروع میکنیم که این هفته تکنفره، هر دوی بتمن و سوپرمن را با هم به زیر کشید.
جوکر تجربه غریبی بود. یکی از فیلمهایی که نمی تونی فراموشش کنی و همین نکته اش هست که اینطور باعث فروشش می شه. فیلم حتی تبلیغاتش هم وسیع نبود.
توی تاره ها من زامبی لند رو دیدم و باید بگم حتی از اولی هم بهتره. قبول کنیم که فیلم اول غافلگیر کننده بود. چیزهایی دیدیم که ندیده بودیم، مثل شکل گیری ارتباطات شخصیت ها اما به جای کمدی رمانتیک توی دنیای پسا آپوکالیپس. اما این یکی، یک کمدی درجه یکه که ۹۰ درصد شوخی هاش در اومدهو بهجز چند دقیقه میانه فیلم اصلا از نفس نمی افته.
آقا این جوکر یه شاهکار به تمام معنای به نظرم امسال باید به طور ارباب حلقه ها واری تموم جوایز اسکارو درو کنه.
دارک نایت بی نظیر بود ولی اگه اگه به جای جوکر مثلا بین می بود یه چیزی می شد مث شوالیه تاریکی برمیخیزد. خواستم اهمیت جوکرو نشون بدم