گزارش باکس آفیس این هفته را با ترمیناتور: سرنوشت تاریک (Terminator: Dark Fate) شروع میکنیم که به سومینِ فیلم این مجموعه در ۱۰ سال گذشته تبدیل میشود که استقبالِ ضعیفِ مخاطبان از آن، باز دوباره بهطرز غیرمنتظرهای نشان میدهد که مردم اهمیتی به این مجموعه نمیدهند. این فیلم همچنین به مثالِ بینظیری برای دیوانگی تبدیل میشود. اگر قبول کنیم که دیوانگی یعنی اشتباهی را بارها به امیدِ نتیجهای متفاوت، تکرار کنی، پس، مدرکی قویتر از سه فیلمِ اخیرِترمیناتور برای اثباتِ این تعریف نمیتوان پیدا کرد. اگرچه ترمیناتور ۲ روز داوری کم و بیش دربارهی تلاشِ سارا کانر (لیندا همیلتون)، جان کانر (اِدوارد فرلانگ) و تی۸۰۰ (آرنولد شوارتزنگر) برای تغییرِ آینده و جلوگیری از نابودی دنیا بود، دنبالههای آن فیلم تاکنون دنبالهروی این ایده بودهاند که وقوعِ آخرالزمان اجتنابناپذیر است. فارغ از هر کاری که سارا، جان، کایل رئیس یا جدیدترین نسخهی تی۸۰۰ انجام میدهند، بشریت تکنولوژی جدیدی میسازد که به انقراضش منجر میشود. نکتهی کنایهآمیزِ ماجرا این است که این موضوع دربارهی خودِ مجموعهی ترمیناتور هم صدق میکند. این فیلمها سه بار به روشهای مختلف سعی کردهاند تا این مجموعه را احیا کنند؛ چه انتخاب کریستین بیل بهعنوان جان کانر که در جنگِ آینده جریان دارد، چه انتخابِ امیلیا کلارک، مادرِ اژدهایان بهعنوان سارا کانر در فیلمی که شاملِ سفرهای زمانی عجیب و غریب میشد و چه بازگشت جیمز کامرون بهعنوان تهیهکننده و برگرداندنِ همیلتون و شوارتزنگر در دنبالهی بزرگسالانهای که با مُدلِ نیرو برمیخیزد ساخته شده بود؛ هر سهتای آنها به چه نزد منتقدان و چه در گیشه، مرگهای فجیحی را تجربه کردهاند. حالا یکی بهتر از دیگری یا یکی بدتر از دیگری. اما هر سه نتیجهی یکسانی داشتهاند: جنازهی ترمیناتور حداقل با چنین روشهایی بلندشدنی نیست. ترمیناتور: سرنوشت تاریک ۲۹ میلیون دلار در آخرهفتهی افتتاحیهاش کسب کرد و میانگینِ امتیازِ B مثبت را از تماشاگرانش دریافت کرد. حتی اگر این فیلم، دوامِ قابلقبولی داشته باشد و با عملکردی بینِ دکتر استرنج و اسپکتر، ۲/۷۲ یا ۲/۸۰ برابرِ افتتاحیهاش بفروشد، فروشِ نهایی ۷۹ تا ۸۳ میلیون دلاریاش در گیشهی خانگی پیشبینی میشود که درآمدِ کمتری در مقایسه با رنجر تنها (۸۸ میلیون دلار)، ترمیناتور: جنسیس (۸۹ میلیون دلار) و آلیتا: فرشته جنگ (۸۵ میلیون دلار) است. سؤال این است که آیا فیلم میتواند کمبودهایش در گیشهی خانگی را در کشورهای خارجی جبران کند؟ شاید، اما افتتاحیهی سهروزهی سرنوشت تاریک در بازار چین ۲۸ میلیون دلار است که فقط کمی بهتر از درآمدِ روز اولِ جنسیس (۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار) در این کشور است. سرنوشت تاریک باید شانس بیاورد تا از مرز ۵۵ میلیون دلار فروشِ نهایی در این بازارِ کلیدی عبور کند. این مسئله دوباره ثابت میکند که فروشِ نسبتا خوبِ جنسیس در چین (۱۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار)، بیش از اینکه بهدلیلِ علاقهی مردم به این مجموعه باشد، ناشی از کنجکاویشان بود. پارامونت در حالی مسئولِ عملکردِ فاجعهبارِ این فیلم در گیشهی خانگی است که این فیلم در بازار چین توسط شرکت تنسنت و در دیگر نقاطِ دنیا توسط فاکس/دیزنی پخش میشود.
شکستِ سرنوشت تاریک باز دوباره نشان میدهد که داشتن آیپی به معنای بهره بُردن از یک آیپی ارزشمند و سودآور نیست. اینکه فیلمی روزی روزگاری پُرطرفدار بوده است به این معنی نیست که الان میتواند به یک مجموعه تبدیل شود. اینکه به ندرتِ کسی را میتوان پیدا کرد که اسمِ ترمیناتور به گوششان نخورده باشد، به این معنی نیست که برای دیدنِ فیلمِ جدیدش سر و دست خواهند شکست. سینماروها اهمیتی به فیلمهای ترمیناتور نمیدهند؛ یا حداقل نه در حدی که بودجههای گرانقیمتِ این فیلمها را توجیه کنند.
در زمینهی فیلمهای قدیمی جدول اما جوکر (Joker) را داریم که با باز دوباره با اثباتِ دوام فوقالعادهاش، خودش را بهعنوانِ فیلمِ ترسناکِ برترِ فصلِ هالووین امسال تایید کرد. این فیلم ۱۳ میلیون و ۹۲۵ هزار دلار دیگر فروخت و به مجموعِ خانگی ۲۹۹ میلیون و ۶۱۲ هزار دلار رسید و احتمالا همین الان که در حال خواندنِ این متن هستید، از مرزِ ۳۰۰ میلیون دلار عبور کرده است. به این ترتیب، جوکر اولین فیلم غیردیزنی/غیرمارولی امسال است که موفق شده از مرزِ ۳۰۰ میلیون دلار عبور کند و منهای جومانجی: مرحلهی بعد میتواند آخرینشان هم باقی بماند. ساختهی تاد فیلیپس با وجودِ دوامِ قدرتمندش هنوز این شانس را دارد تا به فراتر از ۳۳۵ میلیون دلار فروشِ خانگی که برابر با امثالِ جوخهی انتحار، نگهبانان کهکشان، مرد عنکبوتی ۳، مرد عنکبوتی: دور از خانه و آکوآمن است نیز برسد. جوکر اما هنوز پُرفروشترین فیلم واکین فینیکس در گیشهی خانگی نیست. این فیلم تاکنون در حالی نردبان ۴۹ (۱۰۸ میلیون دلار)، روستا (۱۶۵/۷ میلیون دلار)، سر به راه باش (۱۶۷/۱ میلیون دلار) و پدر و مادری کردن (۲۲۶/۴ میلیون دلار) را پشت سر گذاشته است که پایینتر از گلادیاتور (۳۱۳/۷ میلیون دلار) و نشانهها (۳۵۳/۵ میلیون دلار)، در جایگاه سومِ پُرفروشترین فیلمهای کارنامهی فینیکس جای میگیرد. جوکر همچنین ۳۷ میلیون دلار دیگر هم از اکران در ۱۰ هزار و ۶۰۰ سینمای خارجی در ۷۹ بازارِ جهانی هم به دست آورد. رقمی که مجموعِ درآمدِ خارجیاش را به رقمِ دیوانهوارِ ۶۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار و مجموعِ فروشِ جهانیاش را به ۹۳۴ میلیون دلار میرساند. جوکر تاکنون ثور: رگناروک (۸۴۶ میلیون و ۹۸۰ هزار دلار)، نگهبانان کهکشان ۲ (۸۶۲ میلیون و ۳۱۶ هزار دلار)، بتمن علیه سوپرمن (۸۶۷ و نیم میلیون دلار)، مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه (۸۸۰ میلیون و ۱۶۶ هزار دلار) و مرد عنکبوتی ۳ (۸۹۴ میلیون و ۸۶۰ هزار دلار) را پشت سر گذاشته است و در ردهی سیزدهم پُرفروشترین فیلمهای کامیکبوکی دنیا قرار دارد. این یعنی اگر جوکر با همین فرمان ادامه بدهد، میتواند حتی بدون هیچگونه کمکی از چین، به یک میلیارد دلار فروشِ جهانی دست پیدا کند. اگر فیلم بتواند همین دوام را حفظ کند، حتی با وجود آغاز اکرانِ دکتر اسلیپ (Doctor Sleep)، محصولِ خودِ برادران وارنر از هفتهی بعد، کماکان میتواند در دو-سه هفتهی آینده یک میلیاردی شده و این شانس را دارد تا حتی شوالیهی تاریکی (یک میلیارد و ۴ میلیون دلار) را پشت سر بگذارد تا پشتسر شوالیهی تاریکی برمیخیزد، آکوآمن و هری پاتر و یادگاران مرگبار ۲، به پُرفروشترین فیلمِ برادران وارنر در دنیا تبدیل شود. موفقیتِ جوکر اما به این معنا است که بالاخره میتوانیم رقابتِ مارول و دیسی را برابر بدانیم. جوکر در گیشهی جهانی هماکنون پشتسر شوالیهی تاریکی (یک میلیارد و ۴ میلیون دلار)، شوالیهی تاریکی برمیخیزد (یک میلیارد و ۸۱ میلیون دلار)، کاپیتان مارول (یک میلیارد و ۱۲۸ میلیون دلار)، مرد عنکبوتی: دور از خانه، (یک میلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار)، آکوآمن (یک میلیارد و ۱۴۸ میلیون دلار)، مرد آهنی ۳ (یک میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار) و بلک پنتر (یک میلیارد و ۳۴۶ میلیون دلار) جای دارد. منبع: زومجی/
۱۰ فیلم برتر گزارش باکس آفیس آمریکا در هفته اول نوامبر / ۱۳ آبان ۹۸
ردیف | نام فیلم | درآمد آخرهفته | مجموع آمریکای شمالی |
---|---|---|---|
۱ | Terminator: Dark Fate | ۲۹ میلیون دلار | ۲۹ میلیون دلار |
۲ | Joker | ۱۳/۹ میلیون دلار | ۲۹۹/۶ میلیون دلار |
۳ | Maleficent: Mistress of Evil | ۱۲/۱ میلیون دلار | ۸۴/۳ میلیون دلار |
۴ | Harriet | ۱۲ میلیون دلار | ۱۲ میلیون دلار |
۵ | The Addams Family | ۸/۴ میلیون دلار | ۸۵/۲ میلیون دلار |
۶ | Zombieland 2: Double Tap | ۷/۳ میلیون دلار | ۵۹/۳ میلیون دلار |
۷ | Countdown | ۵/۸ میلیون دلار | ۱۷/۷ میلیون دلار |
۸ | Black and Blue | ۴ میلیون دلار | ۱۵/۴ میلیون دلار |
۹ | Motherless Brooklyn | ۳/۶ میلیون دلار | ۳/۶ میلیون دلار |
۱۰ | Arctic Dogs | ۳/۱ هزار دلار | ۳/۱ میلیون دلار |
ترمیناتور یه سری خسته و کسله.دیگه اون حال و هوای گذشته رو نداره.حق میدم اگه توجهی بهش نشه چون کلیشه ی محضه
خوب بود اگه توسط کارگردان بهتری یا توسط خود کامرون ریبوت درست و حسابی میشد تا از این بی تکلیفی در بیاد…شدیدا نیاز به ریبوت و یه اتفاق بزرگ داره